عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی گفت: برخی از کنش‌های اجتماعی از منظر شرع مقدس اسلام از درجات پر اهمیتی برخوردار است؛ این در حالی است که منابع ثقلین از این فعالیت‌های اجتماعی به‌گونه‌ای یادکرده است که اگر کسی در حین انجام دادن آن جان خود را از دست دهد از او باید به‌عنوان شهید یاد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امشب در مراسم بزرگداشت شهدای آتش‌نشان و شهدای انقلاب بحرین که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس برگزار شد، مقام شهید را مقامی رفیع و غیرقابل وصف از منظر مبانی اسلام توصیف کرد و گفت: شهادت و مقام شهید در مبانی اسلام منحصر در شهدای جبهه‌های جنگ حق علیه باطل نشده است؛ بر این اساس اسلام ناب محمدی در منابع ثقلین از شهید با ادیبات متفاوت تعریف کرده است.
عضو هیئت‌علمی جامع المصطفی العالمیه بابیان این‌که اسلام از شهدای جبهه های جنگ حق علیه باطل به‌عنوان شهدای معیار تعریف کرده است، اظهار داشت: برخی از کنش‌های اجتماعی از منظر شرع مقدس اسلام از درجات پر اهمیتی برخوردار است؛ این در حالی است که منابع ثقلین از این فعالیت‌های اجتماعی به‌گونه‌ای یادکرده است که اگر کسی در حین انجام دادن آن جان خود را از دست دهد از او باید به‌عنوان شهید یاد شود.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها بابیان این‌که در منابع معتبر شیعه و سنی برخی از کنش‌های اجتماعی به‌عنوان فعالیت‌های معیار توصیف‌شده است، عنوان داشت: فداکاری و ایثار آتش‌نشان‌ها از مصادیق فعالیت‌های سخت اجتماعی است که نمی‌توان برای آن جایگاه و یا مزد مادی توصیف کرد.
وی افزود: امام علی (ع) در توصیف برخی از فعالیت‌های انسان دوستانه چنین فرموده‌اند«من ردّ عن المسلمین عادیة ماء او عادیة نار او عادیة عدوّ مکابر للمسلمین غفراللَّه ذنبه؛ کسی که از مسلمانان تجاوز آب یا آتش یا دشمن زورگو را از بین ببرد خداوند گناهش را می‌آمرزد.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با اشاره انواع خطرهای استراتژیک در جوامع انسانی گفت: فعالیت آتش‌نشان‌ها دفع خطر آب‌وآتش است این در حالی است که در روایت دیگر رسول گرامی اسلام فرموده‌اند«مَن رَدَّ عَن قَومٍ مِنَ المُسلِمينَ عادِيةَ ماءٍ أو نارٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ؛ و بر طبق روایتی دیگر از آن حضرت این شخص پاداش شهید دارد.»
عضو هیئت‌علمی جامع المصطفی العالمیه بابیان این‌که قرآن کریم چهار گروه را معیار و شاخص روز موعود و قیامت قرار داده است، گفت: انبیاء، صدیقین، شهدا و صالحین مومنان معیار از منظر قرآن در روز قیامت هستند؛ بر این اساس قرآن کریم در آیه ۶۹ سوره نساء به صراحت فرموده است «وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفيقاً؛ و کسانی که از خدا و فرستاده‌اش اطاعت نمایند آنان در دنیا و آخرت همراه کسانی هستند که خدا بر آنها نعمت بخشیده از پیامبران و صدیقان و شهیدان و گواهان اعمال و شایستگان، و آنها نیکو رفیقانی هستند.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها  به تشریح سبک زندگی معیار به‌منظور هم‌نشین شدن با مؤمن معیار در روز قیامت از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: در توصیف رسول گرامی اسلام کسانی که توشه راه حاجی فراهم کند، غمی را از یک غم‌زده بردارد، یتیمی را سرپرستی کند، گمراهی را هدایت کند، گرسنه‌ای را سیر کند، تشنه‌ای را سیراب کند، عریانی را بپوشاند و در روز گرم روه بگیرد از مؤمنانی است که در قیامت هم‌نشین مؤمن شاص از منظر قرآن کریم است.
وی در پایان با اشاره به این‌که هفت ویژگی از هشت ویژگی تعیین‌شده از سوی رسول گرامی اسلام مرتبط با حوزه‌های اجتماعی است، عنوان داشت: مؤمنی که در هرکدام از این فعالیت‌ها فوت کند از منظر شرع مقدس شهید و در جایگاه شهدا قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام /۱۱۲

[divider style=”dashed” top=”20″ bottom=”20″]

لینک فایل صوتی سخنرانی استاد رفیعی

[su_audio url=”http://amfm.ir/wp-content/uploads/2017/01/95-11-06-rafee.mp3″ width=”60%”]

دانلود

[divider style=”dashed” top=”20″ bottom=”20″]