به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلامالله علیها، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در محفل سخنرانی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خداوند متعال حتی اولین زن و مرد آفریده شده را تهیدست از راه خودش قرار نداده است، اظهار کرد: سعادت، نجات و کمال مرد و زن در گرو این است که مسافر راهی باشند که خداوند به انسان نشان داده است.
وی با بیان اینکه کسی که مسافر این راه نیست یا راهش راه شیطان است و یا راه هوای نفس خواستههای نامشروع، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه راههای غیر راه خدا را تشبیه به قاطر چموشی کردهاند که تا زمانی که سوارش را تحویل دوزخ ندهد آرام نخواهد گرفت و کسی که با عذاب دوزخ گرفتار شود از این عذاب رهایی ندارد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مهربانی، لطف و محبت خدا اجازه نداد که حتی اولین زن و مرد عالم رها و بیراهنما باشند و هر جور دلشان می خواست عمل کنند، گفت: خدا در قران کریم در آیه ۷ سوره زمر میفرماید خدا راضی به جهنم رفتن یک نفر هم نیست و اهل دوزخ به انتخاب و اختیار خودشان به جهنم میروند و هیچ کدام از جهنمیان به خدا نمیگوید که خدا باعث جهنمی شدن ما شده است.
وی ادامه داد: در سوره تبارک خداوند می فرماید کارگزاران جهنم با جهنمیان حرف میزنند که آیا هیچکس به شما انذار و هشدار نداد که عاقبت گناه، ثروتپرستی و ظلم آتش جهنم است؟ و همه دوزخیان میگویند چرا هشدار دهنده بود و اگر ما تعقل میکردیم و به حرفشان گوش میدادیم الآن دوزخی نبودیم.
انصاریان با بیان اینکه همه مردم سخن خدا در قرآن را شنیده اند که دروغ، غیبت، تهمت، فحش، ربا، زنا و سایر گناهان حرام است، گفت: اینکه به دستورات خدا عمل نمیکنند به خاطر این است که گرفتار نفس و شهوت هستند و تا آزاد نشوند به حرف خدا گوش نمیدهند.
وی با بیان اینکه خداوند در آیه ۳۸ سوره بقره پس از این که به حضرت آدم و حوا میفرماید در روی زمین زندگی کنید می فرماید از سوی من راه و جاده برای شما میآید و از آن تبعیت کنید، افزود: این راه همان دین و هدایت خداوند است و این یعنی خداوند اجازه نمیدهد که ماکیاولی، مارکس، وبر، لنین و دیگر فلاسفه غربی برای انسان جاده تعیین کنند و اجازه نمیدهد که بعد از رحلت پیامبر(ص) امیرالمؤمنین(ع) را کنار بزنند و برای شما جاده تعیین کنند.
استاد حوزه علمیه افزود: خداوند در سوره انبیاء میفرماید ائمه(ع) را پیشوایانی قرار دادیم تا به اجازه ما شما را هدایت و راهنمایی کنند و بگویند که عمل صالح چیست، اعتقاد درست چیست، خدا کیست، اخلاقیات چیست، درست و غلط چیست و قیامت چگونه است.
وی گفت: اگر انسان دستش در دست راهنما نباشد روی همه چیز مارک ضرورت میزند و میگوید «الضرورات تبیح المحذورات؛ ضرورت حرام را مباح می کند» و نتیجه اش این می شود که فتوا می دهند و گوشت خوک و شراب را حلال می کنند.