مهندس محمودنژاد در گفت و گو با پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، در ارائه گزارشی درباره مسائل فنی و هنری محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر گفت: این محراب برای استفاده چند منظوره آیین های حرم مطهر ساخته و به بهره برداری رسید.
وی هدف از ساخت این محراب را تسهیل در اجرای برنامه های آستان و صرفه جویی در ایجاد دکراسیون های موقت دانست و گفت: محراب جدید با نگاه هنری و بر اساس معماری اسلامی در سال مدیریت جهادی با دستور و حمایت تولیت آستان ساخته شد.
مسئول پروژه محراب شبستان امام خمینی افزود: طراحی و برآورد زمان ساخت محراب شبستان ۸ ماه اعلام شده بود که در کاری جهادی، در مدت سه ماه کار اجرای آن به اتمام رسید و در ۲۸ اسفند ماه سال ۹۳ به بهره برداری رسید. در روند کار نگاه ما علاوه بر نگاه هنری و اسلامی، مرتبط بودن بنای جدید با فضای حرم مطهر و شبستان امام خمینی بود.
وی درباره هنرهای معماری به کار رفته در محراب جدید شبستان امام خمینی(ره) گفت: هنرهای گچ بری، مقرنس کاری، رسته بندی، سنگ کاشی و سنگ تراشی در این محراب به کار گرفته شده است.
محمودنژاد ادامه داد: پیشانی محراب کتیبه ای از خشت کاشی طلا مزین به سوره مبارکه کوثر است؛ در قسمت فوقانی این کتیبه طراحی کتیبه مقرنس نیز از دیگر بخش های محراب شبستان است. تخته مقرنس از جنس خشت کاشی طلا و حمیل فیروزه ای و سبز با دیدگاهی که کنتراست یکنواختی به نمایش در آید و از تضاد دور باشد، انجام شد.
وی افزود: این کتیبه در قسمت زیرین پنجره های مشبک به گره چینی و فضایی که نور را در بازی معماری دخیل کند و در مجاورت دور محرابی که با هنر رسته بندی و بهره گیری از نور پردازی، جهت نمایش مراسمات می باشد، ایجاد شده است.
مسئول پروژه محراب شبستان امام خمینی(ره) با بیان این که هنر مقرنس کاری یکی از اقسام چهارگانه هنرهای اسلامی است که بسیار زیباست و نباید هنرمندان در آثارشان از آن بی بهره باشند، تصریح کرد: طول کتبه ۶ متر ۴۵ سانتیمتر و ارتفاع ۴۸ سانتیمتر و به صورت خکشه کاری طراحی شده است.
وی در پایان تصریح کرد: تمامی مراحل طراحی و نظارت محراب جدید شبستان امام خمینی(ره) در آستان مقدس انجام و در ۲۸ اسفند ماه ۹۳ رونمایی و کتیبه سوره مبارک کوثر نیز در سال جاری در دهه ولایت در معرض دید زائران قرار گرفت.