به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم همتی در رواق حضرت خدیجه (س) با اشاره به اینکه نفس انسان به گونه ای آفریده شده که همواره به دنبال راحت طلبی و رفاه است، تصریح کرد: اگر انسان ترک برخی از محرمات وانجام واجبات را بر ظاهر خود تحمیل کند به مرور باطن او نیز تغییر واصلاح خواهد شود.
وی با بیان اینکه تکبر از رفتارهای منفی است که بر باطن انسان تاثیر مستقیم می گذارد،افزود: اگر فرد دربرخورد با دیگران با غرور وتکبر رفتار کند به مرور این رفتار بد در باطن او رسوخ کرده وباعث می شود که او همیشه به دیگران فخرفروشی کند.
سخنران حرم مطهر ادامه داد: خداوند در قران کریم خطاب به بندگان می فرماید در زمین با غرور راه نروید زیرا هر چند که متکبر باشید نمی توانید زمین را بشکافید وهرچه سرافراز باشید به خداوند سبحان نمی رسید.
وی با بیان اینکه گاهی افراد دچار تجمل گرایی واسراف می شوند و با این تفکر که دارندگی برازندگی است کارخود را توجیه می کنند گفت: این تصور غلطی است ومسلمان نباید با این شعارها وبرداشت های اشتباه بر دیگران فخر بفروشد.
خانم همتی ادامه داد: امام سجاد(ع) از یکی از خدمه های حضرت فاطمه(س) نقل می کند که روزی حضرت فاطمه زهرا(س) گردنبندی را که از غنایم جنگی به دست آمده بود به گردن داشتند که پیامبر(ص) وارد شدند وبه ایشان فرمودند، من می ترسم که مردم فکر کنند فاطمه(س) دختر پیامبر(ص) بر دیگران فخر فروشی می کند.
وی ادامه داد: حضرت نقل می کنند، در همان لحظه حضرت زهر(س) گردنبند را از گردن خود درآورند وآن را فروختند وبا پول آن برده ای را آزاد کردند.
سخنران حرم مطهر با بیان اینکه تحمیل رفتارهای خوب بر ظاهر باعث نهادینه شدن آنها در باطن فرد می شود، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: اگر آدم صبور وبردباری نیستید خودتان را به بردباری بزنید زیرا تظاهر به این رفتار باعث نهادینه شدن آن در وجود فرد می شود.
وی با اشاره اینکه گاهی تصور می شود که تظاهر به رفتارهای خوب، رفتاری منافقانه است، ادامه داد: اگر تظاهر به خوبی ها به خاطر جلب توجه دیگران باشد مذموم واقع شده ونفاق است اما اگر به خاطر عادت کردن به رفتارهای خوب باشد وبه حسنات تبدیل شود پسندیده ومطلوب است.