به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین گنجی، در درس تفسیر صحیفه سجادیه که در محل شبستان نجمه خاتون حرم مطهر برگزار شد با بیان اینکه خداوند در وجود انسان فطرت را قطب نمای خداگرا قرار داده است، گفت: حضرت امام سجاد(ع) می‌فرمایند که خداوند در آیه ۳۰ سوره روم «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ» بر این موضوع تأکید دارد.
وی افزود: این آیه مبارکه اثبات می‌کند که خدا چهره انسان را به طرف خودش قرار داده است و به او می‌فهماند که یک فطرت الهی در او وجود دارد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: از نگاه امام سجاد(ع) در دعوت الهی رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) مبانی اساسی اسلام که تفسیر حقیقی این آیات است بیان شده است که گوش شنوا می‌خواهد تا عمل کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین گنجی در ادامه شرح فراز هفتم دعای اول صحیفه سجادیه که می فرماید«و الحمدلله علی ما عرفنا من نفسه و الهمنا من شکره و فتح لنا من ابواب العلم بربوبیته و دلنا علیه من الاخلاص له فی توحیده و جنبنا من الالحاد و الشک فی امره»، اظهار کرد:امام سجاد(ع) در ضمن فراز قبل فرمودند یکی از منت های خدای متعال بر بشر آن است که با لطف خود معرفت شکر را به بندگان خود آموخت تا از مرز حیوان بودن خارج شوند.
وی ادامه داد: در این فراز نیز حضرت، حمد را از آن جهت لازم دانسته است که خداوند متعال فطرت بندگان خود را با شناخت خود عجین ساخته است؛ بنابراین به گونه ای که به طور خودباور با حضرت حق مرتبط هستند، از این رو ممکن نیست کسی خدا را باور نداشته باشد.
استاد حوزه علمیه قم به تبیین این خصیصه -با توجه به آن که علت بدون معلول و معلول بدون علت قابل قبول نیست- و تطبیق آن در جامعه اسلامی امروز پرداخت و گفت: این موضوع نشان از همین فطرت خداباوری دارد بدین معنی که انسان هیچ پدیده ای را بدون پدید آورنده باور ندارد و نمی تواند بپذیرد که موجودی خود به خود تحقق یابد.