آیت الله سید محمد سعیدی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به نامه دوم مقام معظم رهبری خطاب به جوانان کشورهای غربی گفت: نامه‌ اول ایشان در تاریخ ۹۳/۱۱/۱ نوشته‌شده و نامه‌ی دوم ۹۴/۹/۸؛ یعنی در فاصله‌ی کمتر از یک سال نامه‌ی دوم منتشرشده و این دلیل بر اهمیت نامه‌هاست.
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با اشاره به این که نامه‌ اول به خاطر تروریستی بود که در ۷ ژانویه در سال ۲۰۱۵ در فرانسه رخ‌داده بود و نامه دوم هم به خاطر حوادث تروریستی بود که در فرانسه اتفاق افتاده است، گفت: عاملین هر دو حادثه تروریستی (اول و دوم) ‌گروه داعشی بودند.
وی افزود: درپی حادثه‌ اول آمریکا و غربی‌ها و حتی خود فرانسوی‌ها نه‌تنها هیچ واکنشی قابل‌توجهی علیه گروه تروریستی داعش نشان ندادند، بلکه ضمن استمرار حمایت‌ها و کمک‌های همه‌جانبه‌ خود سعی کردند نوک حملات خود را علیه اسلام متوجه کنند و به مخاطبین خود چنین القا کنند که این اسلام است که تروریست پرور است.
آیت الله سعیدی با  بیان این که قرائن گویای آن بود که هدف از ایجاد حادثه‌ تروریستی اول در فرانسه این بود که اسلام را متهم و بدنام کنند، تصریح کرد: در چنین شرایطی رهبر انقلاب در اول خود تکیه‌ اصلی‌شان بر روی اسلام بود و به جوانان غربی تأکید فرمودند اسلام را از منابع اصلی آن و نه از واسطه‌ها و رسانه ها دریافت کنند. خطاب ایشان در نامه‌ اول به عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی بود.
وی خطاب نامه دوم مقام معظم رهبری را به جوانان غربی عنوان کرد و گفت: در این نامه، ایشان ضمن تأکید مجدد بر شناخت صحیح از اسلام، محور اصلی فرمایشات خود را بر این قرار دادند که جوانان غربی باید شناخت درستی از تروریست و عامل به وجود آمدن آن و کشورها و مکتب‌ها و دیدگاه‌هایی که علیت به وجود آمدن تروریسم و پرورش و حمایت از آن‌هاست، داشته باشند.
امام جمعه قم عدم واکنش صحیح در حادثه‌ تروریستی اول از طرف دنیای غرب، به ‌ویژه کشور فرانسه را مسبب ایجاد حادثه‌ تلخ دیگری از طرف همان تروریست‌های بی‌رحم و بی‌منطق داعش، در همان کشور فرانسه و با جرأت بیشتر و حجم و گستره‌ و تلفات بیشتر دانست و گفت: حادثه اول تعداد کشته‌ها ۱۲ نفر و زخمی‌ها ۱۰ نفر ولی در حادثه دوم تعداد کشته‌ها ۱۲۹ نفر و زخمی‌ها بیش از ۳۵۰ نفر بود. اگر همان حادثه اول به‌جای آدرس غلط دادن، با این گروه تروریستی جانی برخورد  قاطع می‌کردند، اکنون شاهد این حادثه‌ی شوم نبودند.
وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در این نامه که فرمودند: ” من شما جوانان را مخاطب خود قرار می‌دهم نه به‌این‌علت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده ملت و سرزمینتان را در دستان شمامی بینم، ونیز حس حقیقت‌جویی را در قلب‌های شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم، همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمی‌کنم چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند” گفت: تکیه اصلی ایشان در نامه‌ی اول روی شناخت صحیح اسلام بود همان‌گونه که خود تصریح فرمودندکه:”سخن من با شما درباره‌ی اسلام است و به‌طور خاص درباره تصویر و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه می‌گردد”.
آیت الله سعیدی این دو نامه‌ی مقام معظم رهبری را حرکت مهم و جدیدی در راستای رسالت بزرگی که بر عهده‌ی خود می‌بینند، عنوان کرد و گفت: در عصر غیبت ولی‌عصر سلام‌الله‌علیه، خداوند از طریق رهنمودهای اهل‌بیت علیهم‌السلام وظیفه تبیین و تفسیر و تبلیغ و نشر معارف الهی را بر عهده فقیه جامع الشرائط قرار داده و ائمه علیهم‌السلام چنین شخصیتی را نایب خود و حاکم بر مردم نموده‌اند و با توجه به این‌که خود امام در عصر ظهور،‌موظف به معرفی اسلام و دفاع از دین در برابر همه‌ی انسان‌هاست – نه‌تنها عده‌ای خاص- به همین خاطر ولی‌فقیه هم در عصر غیبت نسبت به همه انسان‌ها مسئولیت دارد.
وی درباره ضرورت انتشار دومین نامه از سوی مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی در شرایط امروزی گفت: با توجه به این‌که عاملان هر دو حادثه جنایت‌بار از طرف گروهی که به‌غلط نام مسلمان را بر روی خود گذاشته‌اند انجام‌شده، ‌ذهنیتی در برخی از مردم کشورهای غربی نسبت به اسلام پیداشده که اسلام طرفدار ترور و تروریست پرور است، این ذهنیت منفی نسبت به اسلام و مسلمانان سالهاست که از طرف نظریه‌پردازان غربی و صاحبان زور و ثروت باانگیزه‌هایی خاص ترویج و تقویت می‌شود و برای از بین رفتن این برداشت غلط از اذهان مردم کشورهای غربی از سوی کشورهای اسلامی و علما و اندیشمندان آن نه‌تنها اقدام جدی و مؤثری صورت نگرفته بلکه با اعمال و رفتار و حمایت‌های رؤسای برخی از کشورهای اسلامی همچون عربستان – قطر و ترکیه از این تروریست‌ها،‌ این ذهنیت غلط از اسلام،‌ تقویت هم شده است .
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها افزود: مقام معظم رهبری که مرزبانی اسلام و حدود الهی و حفاظت از مکتب را برعهده‌گرفته‌اند در راستای این رسالت عظیم اقدام به دفاع از اسلام ناب و معرفی طاغوت و دشمنان اسلام در طی این دو نامه نموده‌اند همان‌گونه که قرآن فرموده است: «و لقد بعثنا فی کل امه رسولاً‌ أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت…» (سوره نحل- آیه ۳۶). رهبر معظم انقلاب در هر دو نامه عنایت دارند که صف جوانان غربی را از صف رؤسا و سیاستمداران غربی جدا کنن.
وی درباره مهم‌ترین پیام این نامه به جوانان غربی اظهار داشت: مهم‌ترین پیام رهبری تذکر و هشدار به جوانان غربی است که به خود آیند و دست‌های پیدا و پنهان و ناپاک دزدان عقیده یعنی سردمداران ظلم و فساد را بشناسند و بر نقشه‌ها و توطئه‌های شوم آنان آگاه گردند تا به راه حق متوجه شوند و اسلام را از سرچشمه زلال آن یعنی قرآن و کلام عترت بیاموزند. ایشان مشفقانه و پدرانه تلاش می‌کنند که افق جدیدی پیش روی جوانان حقیقت‌جوی غربی قرار دهند.
آیت الله سعیدی اضافه کرد: در همین راستا لازم است که سایر علما و اندیشمندان ایران و جهان اسلام،‌ حرکت حیات‌بخش مقام معظم رهبری را دنبال کنند تا یک منظومه فکری و فرهنگی در برابر تهاجم بی‌امان آمریکا و غربی‌ها که علیه اسلام پیش‌گرفته‌اند، شکل بگیرد.
وی به واکنش احتمالی غرب نسبت به این نامه مقام معظم رهبری گفت: مسلماً غربی‌ها با این رویکرد و نگاه آقا موافق نیستند،‌ چون رهبر معظم انقلاب با بیان این حقایق دست آن‌ها را رو کرده و نقشه‌ها و توطئه‌های شوم آنان را افشا می‌کنند و با روشنگری خویش ظلم فکری و فرهنگی چندین ساله‌ حاصل اتاق‌های فکرشان را برملا می‌کنند؛  قاعدتاً‌ در برابر آن موضع‌گیری می‌کنند، چراکه ذات این نامه‌ها روشنگری است.
امام جمعه قم افزود: در ابتدا آنها تلاش خواهند کرد این نامه به رؤیت جوانان و مردم کشورهای مورد خطاب رهبری نرسد یعنی با سانسور شدید و فیلتر کردن هر چیزی که  امکان فیلتر شدن آن باشد جلوی نشر آن را خواهند گرفت که این کار مصداق « یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ…» است. ثانیاً  با ایجاد فضاهای حاشیه ای در رسانه ها و خبرسازی و بدل سازی سعی می کنند اهمیت و عظمت و حساسیت این نامه ها را به حداقل برسانند
وی خاظرنشان کرد: سومین اقدام احتمالی غرب این است که امکان دارد برخی از مزدوران قلم‌ به ‌دست و فرهنگی خود را فرا بخوانند تا متقابلاً مطالب و مفاهیمی در ضدیت  با مطالب و مفاهیم این نامه‌ها در رسانه‌ها و سایت‌ها منتشر کنند و نیز با شبهه افکنی و نشر مطالب ضد اسلام و فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام، بخصوص از ناحیه برخی از روشنفکران سکولار و دین‌ستیز، ‌از فروغ و روشنگری نامه‌ رهبری بکاهند.
آیت الله سعیدی درباره چهارمین اقدام احتمالی غرب نسبت به نامه های مقام معظم رهبری گفت: احتمال می رود غربی ها و امریکا برای آن‌که قدری با محتوای نامه‌ها بخصوص نامه دوم که درباره ماهیت تروریست‌های داعش و تکفیری است همراهی کرده باشند و باهدف ردگم کردن و پنهان کردن دست‌های پلید خود، ‌کشورها و اشخاص را به‌عنوان مجرمان اصلی و تروریست پرور معرفی و حتی تا حدی مجازات کنند تا آن‌ها قربانی شده و مجرم اصلی که خود آمریکایی‌ها و غربی‌ها هستند، شناسایی و معرفی نگردند و با تظاهر به همدردی یا آسیب دیدگان کانون‌های اصلی پرورش تروریست هارا مخفی نگاه‌دارند.
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به وظیفه‌ رسانه‌ها در انتشار و انعکاس گسترده این نامه ارزشمند رهبری اشاره کرد و گفت: با توجه به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان و مجرمان اصلی باید رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغی ، بخصوص علما و اندیشمندان و کسانی که وظیفه‌شان ابلاغ دین خداست، دست‌به‌کار شده و قبل از آن‌که دشمن برای خنثی نمودن و یا کم اثر نمودن این کار بزرگ اقدام کنند، این رسانه‌ها و این بزرگان وارد عمل شوند.
وی با اشاره به تعاملات آستان مقدس حضرت فاطمه سلام علیها با زائران و گردشگران غیر ایرانی و پذیرایی از آن‌ها درباره وظیفه آستان مقدس در این عرصه گفت: باید در این فرصت پیش رو هر کس که درد دین دارد و مظلومیت اسلام ناب و مهجوریت قرآن و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام را مشاهده می‌کند و ظلمی که جهان غرب و آمریکا علیه‌ اسلام روا می‌دارد،‌ با هماهنگی و همفکری و برنامه منظم و ارائه تحقیقات و تحلیل‌های صحیح و متقن، ‌این فضای مسموم برجهان غرب و آمریکا را در حد مقدورات و امکانات از بین ببرد. طبعاً آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که مرکز نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام است وظیفه‌اش نشر و تبیین و تفسیر کلام آقاست چون نامه‌های رهبری در راستای اهداف اهل‌بیت علیهم‌السلام است.
آیت الله سعیدی افزود: قم و حرم حضرت معصومه سلام الله علیها قطب مهم و بلکه مهم‌ترین قطب فرهنگی اهل‌بیت علیهم‌السلام است که مقام معظم رهبری در کلمات خود بارها به این معنا تصریح کرده‌اند؛ بنابراین زائران، به‌خصوص زائران غیر ایرانی – به‌حق- انتظار دارند که به برکت زیارت حرم مطهر از ایده‌ها و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب آگاهی پیدا کنند؛ چنانچه این مهم با دقت و فراست انجام شود،‌ بهترین پذیرایی از زائران خواهد بود.

امام جمعه قم از جمله فرازهایی که مقام معظم رهبری در نامه دوم به آن تکیه کردند را متوجه کردن جوانان غربی به یک تناقض آشکار در مسئله تروریست که از ناحیه غربی ها انجام شده عنوان کرد و گفت: ایشان ابتدا قسمتی  از حادثه دلخراش ترویستی اخیر در فرانسه را اشاره می کنند. مثلا می فرماید «منظره‌ی کودکی که در برابر دیدگان عزیزانش جان میدهد» یا این که می فرمایند «شوهری که پیکر بی‌جان همسرش را شتابان به سویی میبرد» یا «هرکس که از محبّت و انسانیّت بهره‌ای برده باشد، از دیدن این صحنه‌ها متأثّر و متألّم میشود؛ چه در فرانسه رخ دهد، چه در فلسطین و عراق و لبنان و سوریه».
وی افزود: سخن مقام معظم رهبری در این یک مورد با جوانان غربی این است که چرا در منطق آمریکایی ها و غربی ها این صحنه ها اگر در غرب و فرانسه اتفاق بیفتد تأثر برانگیز و دردناک است و باید درجا با مرتکبین آن برخورد شود و شدت عمل نشان داده شود، ولی اگر مشابه همین حادثه، بلکه شدید تر و فجیع تر و گسترده تر و مکرر در فلسطین توسط تروریست های اسرائیل علیه ملت مظلوم فلسطین اتفاق بیفتد، امریکایی ها و غربی ها در یک تبعض آشکار نه تنها متأثر و ناراحت نمی شوند، بلکه با کمال پر رویی و قساوت، حق را به جانب تروریست های دولتی صهیونیست می دهند و نام این ترورهای ترویست های جنایتکار اسرائیل را دفاع از خود می دانند.
آیت الله سعیدی خاطرنشان کرد: مگر بین انسان هایی که طی حادثه تروریستی در فرانسه بی گناه کشته می شوند و به خاک و خون می غلتند، با انسان هایی که در نهایت قساوت و بی رحمی در سوریه، عراق، افغانستان، یمن، لبنان و… جانشان را از دست می دهند و در خون می لغتند، تفاوتی است؟ مگر تروریست ها در مناطق و کشورهای اسلامی، به دست غربی ها و منافقین عرب و دست پرورده های امریکا و غرب به خاک و خون کشیده بشوند، این انسان ها با انسان هایی که در فرانسه در آن عمل جنایت کارانه به قتل رسیده اند، تفاوتی دارند؟
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ادامه داد: نظر آقا این است که چرا امریکایی ها و غربی ها در فجایع کشورهای اسلامی وجدان درد نمی گیرند؟ ایشان در نامه دوم خود نسبت به رفتار ظالمانه ای که در غرب علیه مسلمانان انجام می شود، به جوانان غربی هشدار می دهند و تذکر می دهند و از آنها می خواهند بنیاد های تعامل صحیح و شرافت مندانه را با جهان اسلام پی ریزی کنند.
وی در پایان اظهار داشت: از خداوند متعال درخواست می کنیم که طول عمر همراه با سلامت و عزت بیشتر به رهبر معظم انقلابمان عنایت کند و گوش های شنوا به همه و به خصوص جوانان غربی که در نامه دوم ایشان مخاطب بودند، عنایت کند تا پیام های رهبر عزیزمان که از سر دلسوزی و شفقت و خیرخواهی و رسالت الهی که بر عهده ایشان است البلاغ کردند، بشنوند و زمینه قیام جهانی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم شود.