به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ظهیری در سخنرانی بعد از نماز مغرب وعشاء در شبستان امام خمینی حرم مطهر با اینکه انسان به اندازه ای که از نظر روحی رشد کند به همان اندازه به عزت وآزادگی دست خواهد یافت، تصریح کرد: طبق روایت معصومین(ع) بدترین انسانها کسانی هستند که زمینه اسارت خود را فراهم کند ویا بر اثر طغیان خواهش های نفسانی آزادی روحی دیگران را به خطر اندازد.
وی با بیان اینکه رسالت همه انبیای الهی تامین آزادی مردم با از بین بردن استبداد وخودکامگی مستکبران بود، خاطرنشان کرد: مستکبران جهانی همواره برای تامین منافع خود به دنبال سلطه بر دیگران واز بین بردن آزادی وعزت روحی انسان های ضعیف هستند.
خطیب حرم مطهر با بیان اینکه انسان ذاتا موجودی کمال گرا و خواستارحریت وآزادگی است، ادامه داد: یکی از بهترین راه های رسیدن انسان به آزادگی در دنیا وآخرت، بنده خدا بودن وعبادت خالصانه است و اسیرترین افراد کسانی هستند که در مسیر عبودیت خداوند ناتوان باشند ورابطه شان با خداوند قطع شده باشد.
وی با ابراز اینکه دلیل موفقیت وبه کمال رسیدن بزرگان دینی عبادت شبانه بوده است، گفت: اولین ویژگی شب این است که اصل زمان است وخداوند ابتدا شب را خلق کرده وبعد روز را و همچنین تمام اتفاقات بزرگ از جمله نزول قرآن کریم، به معراج رفتن پیامبر(ص) و وعده ملاقات خداوند با حضرت ابراهیم (ع) در شب بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین ظهیری خاطرنشان کرد: اثر عبادت ومناجات بنده با خداوند در شب بسیار بیشتر از روز است و یک رکعت نماز یا یک ذکر گفتن در دل شب بسیار باارزش تر از ساعتها نماز وعبادت در روز است.
وی با بیان اینکه انسان هر اندازه با شب ارتباط داشته باش به همان اندازه به قرب ومنزلت می رسد، افزود: خداوند به خاطر بار سنگین رسالتی که بر دوش پیامبر(ص) گذاشته بود او را به شب زنده داریی و مناجاتهای شبانه مامورکرده بود به گونه ای نقل شده پیامبر(ص) در شب هفت مرتبه بلند می شدند وعبادت می کردند.
سخنران حرم مطهر گفت: علامه طباطبایی نقل می کند در سن ۱۴سالگی به حرم حضرت علی(ع) در نجف مشرف شدم واز امام(ع) درخواست کردم استادی را به من نشان دهد که تحت تربیت او رشد یابم وزمانی که از حرم خارج شدم پیرمرد ی دست بر شانه من گذاشت وگفت پسرم دنیا می خواهی نمازشب، آخرت می خواهی نماز شب و موفقیت می خواهی نماز شب بخوان.
وی با بیان اینکه بدون نماز شب کسی به موفیت وکمال نمی رسد، تصریح کرد:: متاسفانه امروزه شبکه های اجتماعی وفضای مجازی خواب جوانان را مختل کرده به گونه ای که فرد کل شب را در اینترنت و وسایل ارتباطی سیر می کند وصبح از نماز وعبادت خداوند غافل می شود.
استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) گفت : خداوند دو قطره را خیلی دوست دارد ، اول قطره خونی که از بدن شهیدی به زمین می افتد و دوم قطره اشکی که جوانی نیمه شب درمناجات با خداوند می ریزد.
وی با بیان اینکه انسان آزاده هیچ گاه در برابر دیگران اظهار نیاز نمی کند، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) به مفضل که از ایشان درخواست کمک کرده بود، فرمود: هیچ گاه گرفتاری زندگی ات را برای دیگران بیان نکن ،زیرا کمترین اثرآن این است که تورا در اداره امور زندگی ات ناتوان تصور می کند.
وی ادامه داد: نقل شده روز عاشورا امام حسین(ع) زمان خداحافظی با خانواده اش به حضرت زینب(س) فرمود: لباسی بریا من بیاور وزمانی که لباس امام را که کمی کوتاه بود به ایشان دادند فرمود من این لباس را نمی پوشم زیرا لباس کوتاه وتنک نشانه ذلت انسان است ولباس آزادگان باید قیمتی وبا شرافت باشد.