به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون در شبستان نجمه خاتون(س) حرم مطهر با اشاره به اینکه ترس در کودکان دارای ریشه‌ها و عوامل گوناگونی است، گفت: اولین ترس بچه‌ها از هفت ماهگی آغاز می‌شود.
وی افزود: منشا بیشتر این ترس، ترس از افراد غریبه است که این نوع ترس در بیشتر بچه‌ها وجود دارد و کودک با دیدن افراد غریبه و ترس از آن‌ها شروع به گریه کردن می کند.
کارشناس مسایل تربیتی کودکان تصریح کرد: برای اینکه این گونه ترس در کودکان درمان شود باید کودک را به داخل اتاق برد و در جایی که هیچ‌کس نباشد فقط والدین در کنار کودک باشند تا گریه کودک آرام شده و ترس او برطرف شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون ادامه داد: دومین ترس بعد از یک سال و دو سالگی در کودک ایجاد می‌شود و منشا آن ترس از تاریکی است.
وی با بیان اینکه در این نوع از ترس، ترس بچه از خود تاریکی است نه از اتفاقاتی که ممکن است که در تاریکی بیفتد، گفت: به این علت کودک از تاریکی می‌ترسد که نمی‌تواند با دیگران ارتباط بر قرار کند.
خطیب حرم مطهر یکی دیگر از منشاء های ترس‌ کودک را صداهای ناگهانی و نا آشنا عنوان کرد، گفت: بچه ممکن است از صدای نا آشنا هر چند هم بلند نباشد بترسد که در این نوع ترس با توضیح دادن می‌توان ترس کودک را از بین برد.
حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون با اشاره به اینکه نوع دیگر ترس کودکان، ترس از حیوانات ماورایی و خیالی مانند لولو و یا هیولا و یا چیزهایی است که وجود خارجی ندارند، ادامه داد: این نوع ترس بیشتر از جانب والدین در کودک ایجاد شده و والدین برای اینکه کودک زیاد بازیگوشی نکند او را از چیزهایی مختلف می ترسانند که توصیه می‌شود والدین در این زمینه از ترساندن کودک خودداری کنند.
وی با بیان اینکه امیر المؤمنین(ع) می‌فرمایند میوه ترس امنیت و ایمنی است، گفت: بچه‌ای که نترسد ناامنی ایجاد کرده و خود را در معرض انواع دردسرها قرار می دهد؛ زیرا بچه‌های نترس انواع چیزها را تجربه می‌کنند و امنیت و ایمنی خود و دیگران را به خطر می اندازند.

خطیب حرم مطهر افزود: والدین نباید از ترس کودک نگران باشند بلکه آنچه نگران کننده است وحشت کودک است؛ زیرا وحشت موجب می‌شود که کودک مثلاً در تاریکی سراسیمه به این طرف و آن طرف برود و جیغ بکشد، فریاد بزند و در این موارد چون فشار عصبی زیادی به مغز کودک وارد می شود؛ ممکن است کودک دچار تیک عصبی شود و به همین دلیل ترس کودک باید به‌موقع درمان شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون یادآور شد: نترس بودن کودک را باید در قالب بیان داستان‌های آموزنده برای او درمان کرد.