به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی قزوینی، شب گذشته در مراسم بزرگداشت دکتر غضنفر رکن آبادی در مسجد اعظم قم برگزار شد به برررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا پرداخت و گفت: ملت‌های اسلامی به دنبال پرده برداری از ابعاد این فاجعه انسانی هستند.
وی افزود: اسناد این فاجعه نشان می‌دهد که جریان تکفیری وهابی و داعش در وقوع این فاجعه نقش داشته‌اند و این فاجعه یک اتفاق معمولی نبوده بلکه توطئه ای از پیش طراحی شده علیه جهان اسلام بوده است.
مدیر شبکه ولایت تصریح کرد: این فاجعه ابعاد حقوقی به همراه داشته که اگر مسؤولان وزارت امور خارجه از پی‌گیری مناسک حقوقی  کوچکترین غفلتی را مرتکب شوند خسارات زیادی برای تاریخ ما بر جای خواهد گذاشت.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی قزوینی  با استناد به رهنمودهای  رهبر معظم انقلاب به بیان حقوق مسلم کشورهای مسلمان در برگزاری مناسک حج پرداخت و تصریح کرد: در گام اول باید کمیته حقیقت یاب به کشف و شفاف سازی جنایات آل صعود بپردازد تا کشور های مسلمان از عقبه یهودی این قوم تکفیری آگاه شوند.
وی تشکیل کمیته مشترک برگزاری حج را یکی از حقوق پایمال شده مسلمانان جهان عنوان کرد و  گفت: تعبیر مقام معظم رهبری در این رابطه کاملاً صریح و روشن است و علمای جهان اسلام باید این راهبرد را در راس اهداف خود قرار دهند.
وی با اشاره به آمار جانباختگان مناسک حج از سال ۱۳۶۶ تا به‌حال گفت: افزایش چشم گیر روز افزون این آمار نشان از عمدی بودن این کشتار ها از سوی آل  صعود است.
مدیر شبکه جهانی ولایت به تجمع های عظیم شیعیان و مسلمانان در مراسم رحلت حضرت امام خمینی(ره) و مراسم اربعین چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در این تجمع‌ها که آمار آن از ۳۰ میلیون نفر هم تجاوز کرده است کوچکترین صدمه ای متوجه افراد شرکت کننده نشد؛ این در حالی است که آل صعود جمعیت قریب به ۸۰۰ هزار نفر مستقر در خیابان ۲۰۴ را بهانه این فاجعه بیان کرده‌اند.
استاد حوزه علمیه قم در بخش ابتدایی سخنرانی خود در این مراسم  به بررسی تشویق های قرآنی و روایی عزیمت به حج پرداخت و گفت: در روایات متعددی از ائمه معصوم (ع) نقل شده است که عزیمت به سفر حج و لقاء الله در این راه از هزاران سال عبادت برتر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی به دسته بندی روایات در این زمینه پرداخت و یادآور شد: روایات وارده در این موضوع به سه دسته کلی تقسیم می شوند که به سه گروه  فضیلت سفر حج، فضیلت بیماران سفر حج و جانباختگان سفر حج تقسیم می‌شود که طیف سوم را در روایات به تعبیر مهاجر الی الله توصیف کرده اند.