به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمدی در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر با اشاره به خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه تصریح کرد: امام علی (ع) می فرماید : پیش از آنکه مرگ شما فرا برسد وآرزوهایتان را قطع کند، خود را آماده کنید و زاد وتوشه برگیرید که بعد از مرگ بازگشتی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اجل در لغت به معنای مدت است، گفت: اجل دو نوع است یک اجل معلق که همان مرگ ناگهانی است که امروزه اکثر انسان ها به این مرگ از دنیا می روند و اجل مسماء که همان مرگ در عمر طبیعی است که خیلی کم اتفاق می افتد که انسانی با این اجل از دنیا برود.
سخنران حرم مطهر با بیان اینکه انسان با صدقه دادن می تواند اجل معلق را به تاخیر اندازد، خاطرنشان کرد: انسان باید همواره در حال توبه کردن از گذشته خود باشد و آن را به تاخیر نیندازد.
وی ادامه داد: طبق آیات قرآن کریم وروایات معصومین (ع) انسان تا زمانی که مرگ او فرا نرسد فرصت توبه وبازگشت به سوی خداوند را دارد ولی در حالت احتضار و قرار گرفتن بین این دنیا وبرزخ فرصت توبه از انسان گرفته می شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمد ی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که می فرماید: انسان تا سن ۶۰سالگی می تواد توبه کند، ابراز کرد: این سخن امام (ع) منافاتی با آیات قران کریم ندارد، بلکه منظور این است که انسان تا قبل از این سن گاهی برای گناه وخطاهای خود عذر وبهانه می آورد ولی از این سن که گذشت دیگر عذر او پذیرفته نیست.
وی با بیان اینکه انسان باید بر اساس اختیار خود توبه کند، گفت: توبه از روی اجبار پذیرفته نیست به عنوان نمونه کسی که عادت داشته به نامحرم نگاه کند وبعد از مدتی چشمان خود را از دست دهد وتوبه کند ، توبه اش قبول نیست چون توان وقدرتی برانجام آن گناه ندارد.
خطیب حرم مطهر خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در فراز پنجم این خطبه مردم را از وابستگی به دنیا نهی می کند و می فرماید: این دنیا خانه اصلی شما نیست بلکه شما مسافرانی هستید که باید به جمع آوری زاد وتوشه بپردازید وبه خود رحم کنید.
وی ادامه داد: امام علی(ع) در بیان صفات جهنم می فرماید: انسانی که در دنیا نمی تواند مجروح شدن و یا سوخته شدن خود را تحمل کند چگونه می تواند در میان دوطبقه آتش و در کنار سنگ های گداخته همنشین شیطان باشد و زمانی که مالک دوزخ بر آتش غضب کند شعله های آن روی هم می غلتند وبه هر طرف زبانه می کشند وطوق آتش را بر گردن جهنمیان می اندازد و غل وزنجیر را بر دست وگردن می زنند چنانچه گوشت دستها را بخورد.