به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی فقیهی در جلسه تفسیر قرآن کریم در شبستان نجمه خاتون حرم مطهربا بیان اینکه تعیین نکردن مهریه باعث باطل شدن عقد نمی شود، خاطرنشان کرد: خداوند دراین مورد می فرماید:« لَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ الْنِّسَآءَ ماَلمَ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُواْ لَهُنَّ فَرِیضَهً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى‏ الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى‏ الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَعَاً بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى‏ الْمُحْسِنِینَ «.
وی افزود: خداوند می فرماید اگر زنان را مادامی که با آنان آمیزش نکردید طلاق دهید و مهریه ای را معین نکردید بر شما گناهی نیست ولی گشاده دست به اندازه توانش و فقیر وتنگدست نیز به اندازه توانش آنها را با هدیه ای شایسته بهره مند سازد،که این سزاوار نیکوکاران است.
خطیب حرم مطهر تصریح کرد: در صورتی که برای زنی مهریه تعیین نشود در این صورت مهریه این زن مهر المثل است یعنی اگر خانمی با شرایط او در همان جامعه ازدواج کند مهریه او اندازه مهریه این خانم است.
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان اینکه خداوند هر کس را به میزان توان وقدرتش تکلیف می دهد، اظهار کرد: در این آیه خداوند می فرماید هر کس به اندازه توان مالی که دارد مهریه پرداخت کند.
وی یادآورشد: خداوند درآیه « وَإِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِیضَهً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَنْ یَعْفُونَ أَوْ یَعْفُواْ الَّذِى بِیَدِهِ عُقْدَهُ الْنِّکَاحِ وَأَنْ تَعْفُواْ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَلَا تَنْسَوْا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» می فرماید: اگرزنان را قبل از آمیزش طلاق دهید در حالی که برای آنها مهریه تعیین کرده اید، لازم است نصف مهریه آن را پرداخت کنید.
وی افزود: خداوند در ادامه این آیات می فرماید که مگر آنکه زنان حق خود را ببخشند یا کسی که عقد ازدواج به دست اوست گذشت کند ولی اگر شما گذشت کنید وتمام مهریه او را بپردازید به پرهیزگاری نزدیکتر است وبخشش میان خودتان را فراموش نکنید که خداوند به آنچه انجام می دهید بیناست.
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان اینکه مهریه شرعا وعرفا حق زن است، تصریح کرد: این تفکر که مهریه پشتوانه زن است درست نیست ، زیرا اگرمردی اخلاق نداشته وآدم زندگی نباشد زن را چنان در تنگنا قرار می دهد که او از ترس جانش مهریه خود را ببخشد وبالعکس اگر مردی خوب باشد زیاد یا کم بودن مهریه تفاوتی ندارد.