به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمدی در درس تفسیر نهج البلاغه که شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت  ۹صبح در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر برگزار می شود، خاطرنشان کرد:  امام علی (ع) در خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه در مورد روش استفاده از دنیا می  فرماید:  ای انسانها   در سلامتی ، قبل از اینکه بیمار شوید ودر گشایش قبل از اینکه تنگ دست شوید از خدا پروا کنید و قبل از اینکه درهای امید به روی شما بسته شود برای آزادی خویش از آتش جهنم بکوشید.
وی با بیان اینکه برای ازادی از آتش جهنم انسان باید از چیزهای دنیوی بگذرد، تصریح کرد:  مال وثروت، عمر،  سلامت ، قدرت ، آبرو و…  مسائلی هستند که انسان برای رهایی از آتش دوزخ باید بپردازد.
خطیب حرم مطهربا بیان اینکه  امام (ع) در ادامه می فرماید:  دل شبها با شب زنده داری و پرهیز از شکم پارگی به اطاعت خداوند برخیزید واز اموال خود انفاق کنید ودر بخشش بخل نورزید، گفت: منظور از انفاق این است که انساند واجبات مالی مانند خمس ، زکات  وکفاره را پرداخت کند وچون انسان نمی تواند چیزی از اموالش را با خود ببرد لذا شایسته است با کمک به دیگران آن را به حسنه تبدیل کند و در جامعه باعث از بین رفتن فقر و بروز زمینه رشد وشکوفایی شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با ابراز اینکه  انسان در قیامت مالی را که انفاق کرده  به عنوان عمل صالح دریافت می کند، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به امام حسن(ع) فرمود: اگر کسی پیدا کردی که با انفاق به او بار تو را حمل کند ودر قیامت تحویل دهد او را غنیمت بشمار.
وی گفت: منظور امام (ع) از اینکه در این خطبه می فرماید: “از جسم خود بگیرید وبر جان خود بیفزایید” این است که انسان با  روزه گرفتن و رعایت تقوای الهی می تواند  جسم خود ر لاغر و نفس وحقیقت وجودی خود را قوی کند.
خطیب حرم مطهربا بیان اینکه انفاق ۱۰برابر وقرض الحسنه ۱۸برابر حساب می شود،اظهار کرد:  قرض الحسنه در واقع قرض انسان به خداوند است چون قبل از اینکه  به نیازمن برسد در دست خداوند قرار گرفته و که چندین برابر آن پاداش می گیرد.
وی ادامه داد: امام علی (ع) می فرماید:این قرض به خداوند نه از روی نیازمندی اوست و خداون د در حالی از شما طلب یاری می کند که گنج های آسمان وزمین به او تعلق دارد وخداوند بی نیاز است بلکه خواسته انسان را بیازماید که کدام یک نیکوکارترید.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه بندگی خداوند و سبقت در اعمال نیک باعث  تقرب معنوی انسان به خداوند می شود، تصریح کرد:امام (ع) می فرماید : به اعمال نیکو مبادرت کنید تا با همسایگان خدا در سرای او باشید که هم نشینان خدا پیامبران و زیارت کنند گانشان فرشتگانند  وچنان گراکی داشته می شوند که صدای آهسته آتش را نشنوند وبر بدن هایشان هیچ گونه رنج وناراحتی نرسد.