به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ظهیری در سخنرانی قبل از ظهر در شبستان امام خمینی با بیان اینکه درک انسان از شناخت خداوند  عاجز است، تصریح کرد:  طبق روایت اهل بیت(ع) کسی حق ندارد در مورد خود خداوند فکر کند زیرا فکر کردن نتیجه ای ندارد و خداوند در  فکر وخیال کسی نمی گنجد بلکه انسان باید با تفکر در مخلوقات خداوند به عظمت وبزرگی او  پی ببرد.
وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) با هر انسانی  به میزان  شخصیت وجایگاه عرفانی که دارد برخورد می کردند، اظهار کرد: عرفان دارای سه شاخه است که اولین ومهمترین آن خداشناسی است وهر کسی  که در مخلوفات خداوند  بیشتر تفکرمی کرد وخدا را  بهتر می شناخت نزد ائمه اطهار(ع) محترم تر بود.
خطیب حرم مطهر با ابراز تاسف از اینکه امروزه  دانشمندان وبزرگان وهابیت با ترویج تفکر جسمانیت خداوند به دنبال گسترش شرک وکفر هستند، خاطرنشان کرد:  یکی  ازبزرگان وهابیت در کتاب خود نوشته که خداوند هر شب جمعه از آسمان به زمین فرود می آید وهمچنین خداوند دودست خیلی بلند دارد که هر کدام انگشتانی دارند که با آن رزق می دهد، قضا وقدر رقم می زند وامور آسمان ها ر ا مدیریت می کند ودر روز قیامت وصحرای محشر  ندا می دهد “ان الملک، ان الملک “.
حجت الاسلام والمسلمین ظهیری دومین شاخه عرفان را خودشناسی عنوان کرد وگفت: ذلیل ترین افراد کسانی هستند که خویشتن را نشناسد و هدف وفلسفه زندگی خود را نداند ودر این تفکر باشد که خداوند با بهرمندی از نعمت های دنیوی به انسان عزت یم دهد وبا محروم کردن او از این نعمت ها  ذلیلش می کند.
وی با بیان اینکه سومین شاخه عرفان، شناخت حجت خدا واطاعت از اوست ، ادامه داد: اهل بیت(ع) وسیله ای برای شناخت خداوند ورسیدن انسان به مقام قرب الی الله هستند.
خطیب حرم مطهر با اشاره به اینکه به جز پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) همه اهل کتابت بودند وبرای اهل علم نیز احترام قائل بودند،  تصریح کرد: نقل شده امام حسن عسکری(ع)  وقتی کتابی مطالعه می کرد بعد از هر صفحه برای  نویسنده آن، طلب آمرزش می کرد ومی فرمود: خداوند در برابر هر سطحی از این کتاب به نویسنده آن درجه ای عنایت خواهد کرد.
وی ادامه داد: نقل شده در زمان امام عسکری(ع) اسحاق کنی کتابی در مورد قرآن کریم نوشت که به خیال خودش بین آیات قرآن هماهنگی وجود ندارد و امام(ع) یکی از اصحاب خود را نزد او فرستاد تا با احترام کامل اسحاق را نزد امام (ع) بیاورد وزمانی که او نزد امام(ع) آمد چنان مورد احترام قرار گرفت که خود متعجب شد.
وی افزود: وچون امام عسکری(ع) فرمود اهل علم احترام دارند هر چند  چیزی مخالف نظر ما  نوشته باشند، اسحاق  کتابی را که  بر علیه قرآن کریم نوشته بود با دست خود سوزاند .