به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، خانم همتی در محفل صبحگاهی بانوان در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهربا اشاره به اینکه اساس تربیت فرزند، محبت است، گفت: والدین بدانند که کودک همانطور که برای رشد جسمانی نیاز به آب وغذا دارد، روح او که جوهره وجودی اوست نیز نیازمند تغذیه است.
وی با ابراز اینکه محبت بهترین تغذیه برای رشد بعد روحانی فرد است، خاطرنشان کرد: همه انبیای الهی زمانی که برای هدایت بشر فرستاده شدند جلوه ای از محبت ورأفت بودند وتمام تلاش خود را برای گسترش دوستی ومحبت میان افراد بکار گرفتند.
خطیب حرم مطهر با بیان اینکه در محبت به دیگران باید اعتدال رعایت شود، گفت: اینکه مادری به فرزند خود صرفا به خاطر داشتن یک ویژگی خاص مانند زیبایی، محبت کند یا اینکه بچه را دوست داشته باشد ولی ابراز محبت نکند درست نیست بلکه باید به گونه ای به کودکان محبت کنیم که آنها از این رفتار ما الگو بگیرند.
خانم همتی با اشاره با اینکه محبت شرایطی دارد که باید رعایت شود، تصریح کرد: اولین شرط محبت عام بودن اوست یعنی اینکه مادر همانطور که یک نوع غذا را برای همه فرزندان خود آماده می کند به یک میزان هم به آنها محبت کند.
وی ادامه داد: دومین شرط محبت عدالت است یعنی اینطور نباشد که والدین کودکی را که دارای صفت خاصی است را دوست داشته و به دیگر ی که فاقد آن خصلت است بی اعتنایی کنند، زیرا هر انسانی با هر خصلتی که داشته باشد نیازمند محبت است.
خطیب حرم مطهر صداقت در ابراز محبت را از شرایط دیگر محبت عنوان کرد وگفت: کودک محبت واقعی را از دوست داشتن مجاز ی ودروغین تشخیص می دهد و والدین باید مواظب باشند که در محبت به فرزندان خود با صداقت عمل کنند.
وی با بیان اینکه نحوه محبت به فرزند ان با توجه به سن آنها متفاوت است، گفت کودک زیر ۶سال معمولا محبت را در شیرینی دادن، یا غذا دادن مادر به خودش می داند ولی کودک ۱۰ساله محبت را پذیرش خود توسط والدین می بیند.
خانم همتی با تاکید بر اینکه والدین در محبت به فرزندان باید حد ومرز را رعایت کنند، گفت متأسفانه امروزه چون خانواده ها معمولا یک یا دو فرزندی هستند لذا تمام محبت پدر ومادر و فامیل جذب کودک می شود واین باعث لوس شدن او و کند شدن رشد اجتماعی کودک خواهد شد.
وی در مورد روش ها ی ابراز محبت گفت: ابراز محبت یا از طریق رفتار است یا گفتار، مانند بوسه ای که والدین بر گونه کودک می زنند که این بوسیدن مظهر محبت والدین به کودک است وغریزه حب ذات را در او ایجاد می کند.
خطیب محفل بانوان با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: فرزندان خود را زیاد ببوسید، به راستی که برای هر بوسه ای که بر فرزند می زنید درجه ای برای شما در بهشت به اندازه مسیر پانصد سال خو اهد بود.