به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام والمسلمین محمدی عصر امروز در برنامه زمزم معرفت در حرم بانوی کرامت درباره اصول دین گفت: اصول دین مذهب تشیع توحید، نبوت، عدل، امامت و معاد است، در حالی که برخی مذاهب، عدل و امامت را از اصول دین نمی دانند.
وی درباره این که برخی عدل را قبول ندارند، گفت: اینها معتقدند که انسان حق ندارد درباره عدل سخن بگوید و برای خدا تکلیف تعیین کند. آنها اینگونه می گویند که عدل قابل اندازه گیری با عقل نیست، به این معنی که ممکن است خدا هر کاری حتی خلاف عدل از نظر ما انجام دهد، هرچند معاذالله کاری را از روی ظلم انجام دهد.
این سخنران با اشاره به پرسشی درباره کم و زیاد شدن روزی و نقش انسان ها در این باره گفت: در نهج البلاغه می خوانیم که دو نوع روزی در پیش روی انسان ها وجود دارد. هر انسانی دارای روزی ضمانت شده ای است که به انسان تعلق می گیرد، ولی نوعی دیگر روزی ای است که در صورت تلاش و کوشش و انجام برخی اعمال به روزی ضمانت شده اضافه می شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: صدقه دادن، اطعام، احسان به پدر مادر، دائم الطهاره بودن، استغفار و خواندن سوره مبارکه واقعه، ازجمله عوامل معنوی است که بر روزی انسان تأثیر دارد.
وی با بیان این که روزی دارای دو جنبه مادی و معنوی است، گفت: ترک گناه، نماز جماعت، زیارت حضرت معصومه و اهل بیت علیهم السلام و اماکن مقدسه، دل نبستن به دنیا و…، از روزی های معنوی است و در کنار آن روزی های مادی نیز وجود دارد.
خطیب حرم مطهر در ادامه با اشاره به برخی تعاریف انسانی از توسعه و پیشرفت گفت: برخی با ارائه تعریف اشتباه از توسعه و پیشرفت جوامع سکولار را که نگاهی صرفاً مادی به تمامی نیازهای بشری دارند و با این تفکر به پیشرفت های ظاهری رسیده اند، را برتر از جوامع اسلامی می دانند که در چنین عرصه هایی پیشرفت نکرده اند.
وی ادامه داد: منظور از پیشرفت تنها جنبه مادی نیست؛ قوانین الهی در کنار جنبه های مادی، به تأمین نیازهای معنوی و رسیدن به کمال نیز توجه دارد، چراکه بالاترین هدف انسان رسیدن به کمال است. بنابراین نباید با مقایسه پیشرفت جوامع سکولار در عرصه مادی، خود را عقب مانده بدانیم.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: البته در قرن های اخیر، با توجه به دوری مسلمانان از تعالیم ناب اسلامی، عقب ماندگی هایی بر این جوامع تحمیل شده است؛ با نگاهی به تاریخ به این نتیجه می رسیم که مسلمانان در عرصه علم و تکنولوژی حرف اول را در جهان می زدند، ولی در چند قرن اخیر، علاوه بر این که مسلمانان از معارف ناب دینی دور شده و گرفتار عقب ماندگی شدند، جوامع غربی و سکولار تلاش زیادی در عقب نگه داشتن جوامع اسلامی کردند.
وی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران و نقش آن در پیشرفت علم و تکنولوژی در کشور گفت: پیش از انقلاب، کشورهای همسایه از نظر علمی از ما بسیار جلوتر بودند، تا جایی که حتی پزشکانی از کشورهای دیگر به ایران می آمدند و مردم را مداوا می کردند ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و نفوذ روزنه هایی از آموزه های ناب اسلامی، شاهدیم که ایران از نظر علمی و فن آوری، حرف اول را در منطقه می زند و در جهان نیز دارای جایگاهی ویژه است.