به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، قرآن را سفره پرنعمتی عنوان داشت که مورد نیاز روح و جان انسانهاست و خداوند آن را گسترانیده است.
وی با بیان این که به اندازه توانمان باید از این سفره الهی متنعم باشیم، گفت: آنهایی که بر سر این سفره آماده باشند تا از رزق های معنوی آن بهره مند شوند، سفره آماده است؛ هر کس به اندازه آمادگی خود از آن بهره مند می شود.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به روایتی از امام سجاد علیه السلام درباره با فضیلت ترین اعمال گفت: بر اساس این سخن امام همام، کسی که قرآن را باز می کند و می خواند و آن را به پایان می رساند، هر گاه وارد تلاوت قرآن می شود، آن را به پایان می رساند.
وی ادامه داد: برخی کتابها به گونه ای است که به قدری برایش جاذبه دارد، آن را رها نمی کند و تا آن را به اتمام نرساند، از مطالعه آن دست بر نمی دارد؛ برخی نیز نسبت به قرآن کریم این احساس را دارند که وقتی آن را شروع می کنند، این کتاب الهی به اندازه ای برایش جذاب است که تا آن را تمام نکند، رهایش نمی کند.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری درباره فضایل وارد شده درباره قرائت قرآن کریم گفت: فضیلت های زیادی برای کسی که قرآن را ختم می کند یا اینکه هر کلمه آن چه اندازه حسنه در پی دارد، وجود دارد؛ البته هر انسان به اندازه ظرفیت خود از آن بهره بند می شود، یعنی این ظرفیت وجود دارد که انسان به این اندازه از قرآن متنعم شود.
وی نعمت قرآن را بالاترین نعمت الهی برای انسان عنوان کرد و گفت: کسی که قرآن به او داده شده، اگر احساس کند کسی که غیر از قرآن به او داده شده، نعمت بهتری دارد، دچار اشتباه شده است. کسی که قرآن به او داده شده، بالاترین نعمت را به دست آورده است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به حدیث ثقلین، خاطرنشان کرد: البته کسی که می خواهد به محتوای قرآن دست یابد، باید به حقیقتی که در قلب پیامبر(ص) وجود دارد، دست پیدا کند.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم می فرماید، «سراسر قرآن آیات بینات است، این آیات در سینه آن کسانی است که بر آنها علم الهی داده شده است». امام باقر علیه السلام در این باره فرمودند که جز ما اهل بیت کسی حامل این اسرار و حقایق نیست. بنابراین برای رسیدن به قرآن، نیازمند رسیدن به امام معصوم هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که خداوند به هر کسی لطف داشته باشد، او را بر سر سفره قرآن می نشاند، افزود: بر اساس روایات، کسی نیست که بر سر سفره قرآن بنشیند، مگر این که یا هدایت و معرفتی بر او اضافه می شود یا نقص و گمراهی ای از او برداشته می شود.