به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه  سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین علیزاده در شبستان امام خمینی (ره)  در مورد عبادت مخلصانه روایتی از حضرت فاطمه  زهرا سلام الله علیها  نقل کرده  و گفت: فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: «مَن أصعَدَ إلَى اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ؛ هر که خداوند را بى پیرایه عبادت کند، خداوند برترین مصلحتش را نثار او مى کند.» اگر در عبادتی ریا ،  فخرفروشی و غرور .. نباشد و  عبادت کننده به جز خدای متعال در نظر نداشته باشد، عبادت مخلصانه انجام داده است که موجب صعود انسان به مراتب بالا می شود و در  نتیجه خدواند متعال بهترین مصلحت­های خود را برای او نازل می­ کند.

وی درباره رحمانیت و رحمیت خداوند توضیح داد و گفت: رحمانیت خداوند شامل همه موجودات عالم است، مانند تأمین رزق و روزی همه مخلوقات عالم،  اما رحیمیت خداوند شامل بندگان خاص است که مخلصانه عبادت می کنند و این رحمت بیشتر در قیامت شامل حال این بندگان خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیزاده  درباره سخت بودن عبادت مخلصانه از دیدگاه رسول خدا(ص) که به دختر بزگوارشان سفارش نمودند، اشاره کرد و گفت: پیامبر به دخترش که سیده زنان عالم هست و فناء فی الله است فرموده : «یا فاطمه اعملی بنفسک»؛ دخترم، خودت برای خودت عمل کن. «انی لا أغنی عنک شیئا»؛ من به درد تو نمی‌خورم، از انتساب با من کاری ساخته نیست.

وی در ادامه سخنان خود به توضیح خطبه فدکیه پرداخت و گفت: خطبه فدکیه سخنانی استثنائی از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که به نوعی یک خطبه اعتراضی  نیز می باشد. این بانوی بزرگوار بعد از اینکه وارد مسجد شد ابتدا حمد و ثنای الهی را به جا آورد و به وظایفی که مردم در قبال خداوند دارند اشاره نمود. سپس توضیحاتی درباره شخصیت بلند مرتبه رسول خدا صلی الله علیه و آله داد و مردم را به توجه به معارف و تعالیم قرآن مجید توصیه کرد و فرمود چه زود این تعالیم را کنار گذاشتید.

خطیب حرم مطهر جملاتی از این خطبه را نقل کرد و گفت: در این خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند: «فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ» ؛ خدای متعال ایمان را برای اینکه شما از شرک پاک شوید قرار داد. انسان های با ایمان کسانی هستند که در اعمالشان هیچ نوع شرکی اعم از شرک جلی و خفی وجود ندارد. با ایمان زندگی کردن  آن قدر مهم است که حضرت آیت الله بهجت(ره) فرموده اند : «من حاضرم تمام سرمایه  عمرم را بدهم ولی تضمین شود که من با ایمان از این دنیا می­روم».

وی در ادامه جمله های  بعدی این خطبه را معنی کرد و  گفت :  در خطبه فدکیه آماده است: « وَ الصَّلاهَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ»؛ نماز را براى پاک نمودن شما از تکبّر ؛ در نماز اذکار و اعمالی است که اگر با معرفت و توجه  انجام شود انسان را از کبر و غرور دور می کند. در رابطه با کبر و غرور حضرت علی علیه السلام می فرمایند: « مَا لاِبْنِ آدَمَ وَالْفَخْرِ: أَوَّلُهُ نُطْفَهٌ، وَآخِرُهُ جِیفَهٌ، وَلاَ یَرْزُقُ نَفْسَهُ، وَلاَ یَدفَعُ حَتْفَهُ.» بنی آدم به چه چیز خود مى نازد؟ آغازش نطفه بود و پایانش مردار شود. توان آن ندارد که خود را روزى دهد و نتواند که مرگش را از خود دفع کند.

این سخنران درباره دیگر فرازهای خطبه فدکیه توضیح داد : « وَ الزَّکاهَ تَزْکِیَهً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ» و زکات را براى تزکیه نفس و افزایش روزی ؛ خمس و زکات از فروع دین ماست که اگر به آن  عمل کنیم خداوند از خزائن بی پایان خود ما را بهره مند می کند. « وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ»؛ روزه عامل تثبیت اخلاص است . یکی از راه های که انسان می تواند میزان اخلاص خود را بسنجد روزه گرفتن به معنای واقعی است زیرا روزه یکی از اعمال سخت است که انسان باید مراقب کلیه اعمال خود باشد. «وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ،؛حج را براى استحکام دین، و عدالت‏‌ورزى را براى التیام قلب‌ها؛» وقتی عدالت برقرار باشد همه مردم راضی خواهند بود زیرا هر کس به حق و حقوق خود می رسد.

حجت الاسلام و المسلمین علیزاده تشریح جملات بعد خطبه فدکیه افزود: «طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّهِ، وَ اِما مَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَهِ، و اطاعت ما خاندان را براى نظم یافتن ملت‌ها، و امامتمان را براى رهایى از تفرقه، » در طول تاریخ دشمنان اسلام در تلاش بوده اند که بین امت اسلامی تفرقه بیاندازند و بی نظمی و بی بند و باری را رواج دهند . حضرت زهرا سلام الله علیها در این خطبه راه مقابله با این خطر را اطاعت از خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام دانست . یکی از نعمت های خداوند به ما را حکومت تحت امر فقیه جامع الشرایط است که نماینده حضرت ولیعصر عج الله فرجه است. «وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ، وَ الصَّبْرَ مَعُونَهً عَلَی اسْتیجابِ الْاَجْر؛ و جهاد را براى عزت اسلام، و صبر را براى کمک در بدست آوردن پاداش قرار داد. ».از جمله مواردی که هم اکنون باعث عزت اسلام شده است مبارزه با گروه­های توریستی از جمله داعش می باشد.

 

[su_audio url=”http://amfm.ir/wp-content/uploads/2016/04/95-01-17-ALIZADEH.mp3″ width=”80%”]

دانلود