به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام محمد جواد جهانگیرزاده، صبح امروز در آیین نامگذاری شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها که در محل آن برگزار شد، ضمن ارائه گزارش روند اجرای پروژه اظهار داشت: پروژه شبستان زیرین صحن امام هادی علیه السلام در سال ۱۳۹۰ به منظور استفاده موثر از فضای حرم مطهر و بهبود شرایط زائرین این بارگاه ملکوتی با نظر تولیت آستان کلید خورد. پس از تهیه نقشه های اولیه توسط شرکت مشاور، عملیات اجرایی پروژه در سال ۱۳۹۱ آغاز گردید.

جهانگیرزاده با اشاره به مجاورت پروژه با ابنیه تاریخی و حساسیت های فنی ناشی از آن، گفت: بر این اساس، اجرای این پروژه نمی توانست طبق روند معمول و متداول ساختمان سازی انجام گیرد؛ لذا با نظر کارشناسان شیوه اجرای شبستان به صورت «از بالا به پایین» انتخاب گردید. به منظور جلوگیری از وارد آمدن هر گونه آسیب به ابنیه تاریخی اطراف، کلیه حرکات و جابجایی های ساختمانهای مذکور در طول اجرای این پروژه به دقت توسط کارشناسان و ناظرین پروژه رصد می گردید.

وی درباره مراحل اجرای پروژه گفت: مراحل ساخت شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها شامل اجرای دیوارهای حائل پیرامونی در اطراف شبستان با استفاده از شمع های بتون آرمه یکپارچه، ساخت و تقویت ستون های میانی، اجرای دال بتونی سقف، خاکبرداری سطح زیرین بصورت لایه لایه و استحکام بخشی به خاک های اطراف و اجرای پی به صورت گسترده می باشد.

معاون اجرایی آستان حضرت معصومه سلام الله علیها در ادامه به مشخصات فنی این شبستان اشاره کرد گفت: شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها در مساحت زیربنا معادل ۱۰۲۴ مترمربع می باشد که در شرایط عادی تا ۵۰۰ نفر و در شرایط خاص حدود ۱۰۰۰ نفر زائر را در خود جای خواهد داد. دیواره ضلع جوبی شبستان نزدیک ترین محل به مضجع شریف است که فاصله این دیوار تا ضریح مطهر حدود ۲۰ متر است.

وی افزود: برای ورود و خروج زائران به شبستان سرویس پله، آسانسور و پله برقی پیش بینی گردیده که در شرایط ازدحام این مجموعه قادر به تخلیه ۵۰۰ نفر در دقیقه می باشد. در سه جهت شمالی ، شرقی و غربی شبستان محلهائی برای اتصال شبستان به سطوح زیرین صحنهای مجاور در طرح پیش بینی شده است.

جهانگیرزاده با بیان این که کلیه تاسیسات گرمایشی و سرمایشی و همچنین نورپردازی و صوت مورد نیاز در طرح پیش بینی شده و طراحی گردیده است، ادامه داد: بر اساس طرح موجود، کف شبستان با سنگ مرمر به ضخامت ۴ سانتیمتر فرش خواهد شد و دیواره ها از کف تا ارتفاع ۶۰/۱ متر سنگ مرمر و بالاتر از آن آئینه و کاشی خواهد شد.

وی با اشاره به تامین اعتبار مورد نیاز جهت خرید سنگ و آئینه کاری از سوی دو تن از خیرین گفت: سقف شبستان طبق طرح های اماکن مذهبی و با استفاده از معماری سنتی کچ کاری و سپس آئینه کاری خواهد شد.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها افزود: هزینه تقریبی ساخت شبستان تا کنون حدود ۵۵ میلیارد ریال بوده و هزینه معماری و تزئینات داخلی حدود۴۰ میلیارد ریال برآورد می شود.