به گزارش پایگاه خبری حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا تراشیون در برنامه زمزم معرفت درباره اصول و مبانی تربیت فرزند که در شبستان امام خمینی ره برگزار شد، گفت: «محبت»، «تشویق به موقع» و «توجه کردن» از جمله اصولی است که والدین برای تربیت فرزندانشان باید رعایت کنند.
وی اشاره کرد: محبت اکسیر تربیت است و زیربنای فضای عاطفی خانواده است، بنابراین والدین باید طوری رفتار کنند که فرزندانشان بفهمند که اگر هم مورد توبیخ قرار می گیرند برای سعادت آنها و از روی محبت است.
وی به تشویق به جا و به موقع توصیه کرد و افزود: نباید طوری عمل کرد که فرزندان مزد بگیر شوند و کارهایشان را فقط برای به دست آوردن تشویق انجام دهند .
خطیب برنامه زمزم معرفت حرم مطهر در مورد اهمیت توجه کردن به دیگران به خصوص به فرزندان افزود: کارشناسان می گویند وقتی به انسانی توجه می شود او نسبت به شما احساس رضایت مندی پیدا می کند مثلا وقتی رهگذری به امام باقر سلام الله علیه توهین کرد آن امام همام درجواب به ایشان فرمودند از قرار شما اینجا غریب هستید اجازه دهید بنده میزبان شما باشم با این برخورد احساس رضایت و خجالت در شخص توهین کننده ایجاد کرد بدیهی است توجه به فرزندان در تربیت آنها اهمیت بیشتری دارد.
وی در ادامه افزود: اگر می خواهید طبق روایات وارده فرزندانتان در هفت سال دوم زندگیشان مطیع باشند باید در این سنین به آنها توجه بیشتری کنید و هر کار خوب آنها را به روش های گوناگون مورد تأیید قرار دهید البته لازم به ذکر است که توجه کردن به فرزندان باید متعادل باشد و از توجه افراطی به آنها اجتناب شود زیرا آنها را متوقع بار می آورد.
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون درمورد تنبلی فرزندان در بعضی از کارها توضیح داد: برای رفع تنبلی و کندی در فرزندان باید برای آنها انگیزه ایجاد کرد به طور مثال بچه ها مجاز هستند روزی دو ساعت از برنامه های صدا و سیما استفاده کنند لذا والدین می توانند این امر را به عنوان ابزار تشویق در ازای انجام کارهای به موقع و با کیفیت بچه ها، مورد استفاده قرار دهند.
وی درخصوص چگونگی برخورد با کارهای گناه و بسیار زشت فرزندان گفت: چنانچه فرزند متوجه شد که شما از کار زشت او با خبر شده اید باید با او برخورد شدید و تند کرد اما اگر متوجه نشد که شما فهمیده اید باید او را در خوف و رجاء قرار داد و به صورت غیر مستقیم با او برخورد کرد به طور مثال با او سرسنگین شوید و برای مدتی به او کم محلی کنید و اگر هم سئوال کرد که چرا رفتارتان با او عوضی شده بگویید برو فکر کن چه کار زشتی انجام داده ای .
وی افزود: البته باید توجه داشت که پیشگیری ارجح و بهتر است والدین نباید زمینه خطا و گناه را برای فرزندان فراهم کنند به طور مثال هر چقدر دیرتر تلفن همراه و تبلت برایشان بخرند بهتر است اگر هم ناچار شدند بهتر این است که دستگاه تلفن همراه را برای خود بگیرند و برای فرزند ساعت و نوع استفاده از آن را برای او تعریف کنند یا برای آنها رایانه شخصی نخرند.