به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها؛ حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی در شبستان امام خمینی(ره) درباره شخصیت و سیره اخلاقی امام نهم شیعیان گفت : امام محمد تقی سلام الله علیه مداومت و استمرار در تلاوت سوره قدر و استغفار زیاد را راهی برای قرب به اهل بیت عصمت طهارت علیهم السلام در دنیا و آخرت معرفی کرد.

وی ادامه داد: آن امام همام برای رفع گرفتاری و مشکل یکی از محبان خود به وی فرمود: در تلاوت سوره نوح مداومت کن اما وی بعد از یک سال دوباره به ایشان مراجعه کرد و گفت مشکلم حل نشده است امام جواد سلام الله علیه فرمودند: این بار سوره قدر را زیاد قرائت کن. بعد از مدت کوتاهی گرفتاریش رفع شد. بعد از آن وی از امام هادی سلام الله علیه سئوال شدن که چرا آن پدر بزرگوارشان عدد مشخصی را برای تلاوت این سوره ها توصیه نکردند . امام هادی سلام الله علیه فرمود : «تلاوت قرآن را کم یا زیاد نباید رها کرد» .

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی افزود: بنا به سفارش احادیث و روایات برای تلاوت قرآن باید همراه با لذت باشد یعنی هنگام خستگی و ناراحتی نباید به قرائت قرآن پرداخت. بدیهی است وقتی روحیه خوبی داریم باید مستحبات را انجام دهیم وگر نه عمل به واجبات کافی است. ازطرفی نباید در اعمال عبادی افراط کنیم و سیراب نشده آن را به اتمام برسانیم تا اشتیاق انجام دوباره آن در روح و جان ما باقی بماند.

خطیب حرم درباره علاقه امام رضا سلام الله علیه به فرزند بزرگوارش گفت: امام هشتم شیعیان فرزند عظیم الشأنش را خیلی دوست داشت به عنوان نمونه وقتی به میوه دلش نامه می نوشت در آغاز و پایان نامه به ایشان ابزار علاقه می کرد و می فرمود « فداکَ ابوک». از طرفی امام جوادسلام الله علیه وقتی نامه پدر بزرگوارش را می دید آن را می بوسید و بر روی چشم می گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی جواب امام محمد تقی سلام الله علیه به یکی از محبانش درباره ازدواج دختر را مطرح کرد و گفت: برای ازدواج اخلاق مناسب و متعهد بودن به دین شرط لازم و کافی است لذا تفاوت جایگاه اجتماعی، ثروت، زیبایی، بزرگ بودن طایفه دلیل مناسبی برای عقب انداختن ازدواج نیست و باید توجه داشت هر چقدر امر ازدواج پسر و دختر به خصوص دختر به عقب بیافتد فساد بزرگ در خانواده و جامعه ایجاد می شود.

وی درباره حق الناس از دیدگاه امام نهم شیعیان گفت: یکی از محبان آن امام همام به ایشان فرمود من خیلی دوست دارم که مدت زیادی در مکه و مدینه زندگی کنم اما بدهی دارم، امام جواد سلام الله علیه به وی فرمود: اول باید دِین خود را ادا کنی در غیر این صورت خیانت به مومن تلقی می شود.