مدیر مرکز تخصصی قرآن حوزه علمیه گفت:

به گزارش پایگاه خبری حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام والمسلمین ملکی عصر دیروز در برنامه زمزم معرفت در شبستان امام خمینی گفت: یکی از  ویژگی های بارز انسان مأنوس با قرآن نداشتن خوف و غم است زیرا قرآن تمرکز گرا و آرامش دهنده است هر کس به دستورات آن عمل کند از اضطراب های دنیا نجات یافته، روح و روانش آرام می شود.

وی ادامه داد: گمگشته انسان در طول تاریخ به خصوص قرن حاضر جستجو و پیمودن راه سعادت می باشد و چون این راه با فطرت او سازگاری دارد حرکت و تکاپو در آن آسان و راحت است البته در صورتی که  فطرت خود را با گناه و کارهای غلط آلوده نکرده باشد یعنی ذائقه خداجویی را در خود ازبین نبرده و اعمال ناشایست را در وجدان و روحش نهادینه نکرده باشد.

وی درباره یکی از آیات که خداوند که مومنین را خطاب می کند گفت: خداوند عزوجل  مومنان را خطاب کرده که به خدا و رسولش ایمان آورند و با جان و اموالشان در عمل به دستورات قرآن مجید مجاهده کنند این آیه نشان می دهد که ایمان حداقلی و ظاهری مد نظر خدای متعال نیست بلکه همراه با ایمان زبانی باید  جسم و جان را نیز به سختی انداخت و جهاد اکبر نمود بدیهی است در این صورت هر واقعه  بد و خوبی در زندگی مومن اتفاق بیافتد او آنرا از طرف خدا می داند لذا بدون اضطراب و سرگشتگی به حل مشکلات می پردازد به همین دلیل است که حضرت زینب سلام الله علیها بعد از واقعه جانگداز عاشورا خطاب به اطرافیان می فرماید من چیزی جز زیبایی ندیدم .

خطیب حرم مطهر به چگونگی مبارزه با تهاجم فرهنگی و شیطان اشاره کرد و گفت: راه مبارزه با همه بدیها اعم از تهاجم فرهنگی، شیطان و نفس بازگشت و عمل به دستورات قرآن است با اطاعت از دستورات این کتاب آسمانی ریشه ای ترین نهاد تربیتی که خانواده است شکل می  گیردو تحت فرامین خدای متعال فرزندان سالم و متدین تربیت می کند لذا پرورش یافته این نهاد مستحکم تحت تأثیر هیچ امر نامبارک و بدی قرار نمی گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی در ادامه مادر را پایه و اساس تربیت در خانواده معرفی کرد و گفت: طبق آیات قرآن مادر نقش احیا کنندگی در خانواده را دارد زیرا با تربیت قرآنی فرزندان فطرت پاک آنها را حفظ کرده و نمی گذارد که روح و قلب آنها در فضای آلوده دنیا بمیرد و باز طبق آیه قرآن هرکس روح و نفس انسانی را زنده کند همانند کسی است که کل انسان را زنده کرده است. چنانچه مادری دغدغه تربیت فرزندانش را داشته باشد و در آن افراط و تفریط نکند فرزندان او قطعاً راه سعادت و خوشبختی را پیدا خواهند کرد.

وی در پایان سخنان خود درباره علت وجوب قرائت سوره حمد در نماز گفت: سوره حمد، عصاره و خلاصه کل آیات قرآن مجید است زیرا دارای معانی عمیق و ژرفی است این سوره را می توان به دوبخش تقسیم کرد؛ بخش اول  خطاب کردن خدای عزوجل با صفاتش، و بخش دوم درخواست و مطالبه راه مستقیم. در این سوره  راه انبیاء، صالحین، شهداء و صدیقین همچنین  راه مغضوبین و گمراهان معرفی شده  لذا قرائت با توجه سوره حمد در نماز، این عبادت را بسیار لذت بخش و شیرین می کند طوری که وقتی از یکی از عرفا سئوال می شود که آیا در بهشت نیز نماز است؟ ایشان پاسخ می دهد: «مگر بهشت به غیر از نماز است!»