به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار مدیر کل، معاونان و مدیران حفاظت محیط زیست قم که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، گفت: محیط زیست، فضای گسترده ای است که شامل تمامی گسترده زمین و آسمان آن می شود که نشان از گسترده بودن و بزرگ بودن این مسئولیت خبر می دهد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خدمت در عرصه محیط زیست را مهم عنوان کرد و گفت: لازمه کار در این مسئولیت، داشتن دید وسیع و همه جانبه همراه با اعتقادات دینی است.

وی با اشاره به  تعالیم اسلامی  درباره حفظ محیط زیست، گفت: از جمله این دستورات، اموری است که بر حاجی، در لحظه احرام، حرام می شود. حاجی در این شرایط نمی تواند شکار کند، به گیاهان مسجد الحرام صدمه ای بزند، حتی حشرات نیز در این شرایط در امان هستند که این احکام نشان از اهمیت موضوع محیط زیست است.

آیت الله سعیدی با بیان این که مسلمانان باید چنین احکامی را در سایر عرصه های زندگی تعمیم بخشند، گفت: ما باید بر حسب وظیفه نسبت به حفظ محیط زیست خود اهتمام داشته باشیم و آن را برای آیندگان نگه داریم.

وی مراقبت از ورود نیافتن محیط زیست به مسائل سیاسی را ضروریتی برای موفقیت این سازمان عنوان کرد و گفت: محیط زیست مسئله ای عام  است که برای موفقیت در این عرصه نباید با مسائل سیاسی همراه شود. تجربه نشان داده هر کاری که از جریان های سیاسی و جناحی خارج شده، آثار و برکات مثبت فراوانی داشته است.

امام جمعه قم بی توجهی مردم به محیط زیست را به خطر انداختن زندگی خودشان معرفی کرد و گفت: محیط زیست، چیزی نیست که خودش بتواند حفاظت از خود را در برابر آلودگی ها و تخریب ها حفظ کند، مسئولان باید در کنار تلاش  هایی که برای حفظ محیط زیست می کنند، باید کاری کنند که همه مردم به این باور برسند که اگر محیط زیست تخریب شود، شرایط  زیستی خودشان به خطر می افتد؛ در این شرایط نگاه آنها در حفظ محیط زیست متفاوت خواهد شد.

وی دعوت از مردم برای مشارکت در حفظ محیط زیست را ضروری دانست و گفت: هر وقت مردم در امور مشارکت داده شوند، با جدیت در صحنه حضور می یابند و سازمان ها و مسئولان مربوطه نیز در کنار مردم امور را پیش می برند.

آیت الله سعیدی در ادامه با اشاره به شرایط خاص قم نسبت به دیگر شهرهای کشور گفت: قم عش آل محمد صلی الله علیه و آله است، از این رو شرایط حاکم بر آن باید متفاوت با سایر شهرها باشد. بنابراین مسائل زیست محیطی و رشد صنایع در این شهر، متناسب با فرهنگ آن باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در پایان خاطرنشان کرد: همه ما باید بدانیم که محیط زیست، امانت الهی است که به وسیله گذشتگان به دست ما رسیده و امروزه وظیفه ماست که آن را حفظ کنیم و برای آیندگان نگه داریم.

خاطرنشان می شود در ابتدای این دیدار، سید رحمان دانیالی، مدیر کل حفاظت محیط زیست قم گزارشی از فعالیت این های اداره ارائه داد.