به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها آیت الله سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در دیدار رسانه های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قم در سالن محراب حرم مطهر با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام، قم را حرم اهل بیت(ع) معرفی کرد و گفت: در حرم اهل بیت(ع)، افرادی که در عرصه رسانه و خبرنگاری در حال فعالیت هستند، نسبت به سایر شهر ها، باید ویژگی های خاصی داشته باشند.

وی افزود: اصحاب رسانه قم زمانی که مطالبی را منشتر می سازند، باید درست و سالم باشد؛ چراکه انتشار اخبار نادرست، در عین این که با رسالت خبرنگاری ناسازگاری دارد، شایسته حرم اهل بیت(ع) هم نیست. در قم حرم کریمه اهل بیت(س)، حوزه های علمیه، مراجع تقلید و مراکز فرهنگی و دینی فراوانی وجود دارد، چنین ظرفیتی حساسیت های زیادی دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در ادامه درباره جایگاه رسانه در قدرت یافتن کشورها گفت: با نگاهی به عرصه جهانی، مشاهده می شود که قلمرو کشور های جهان محدود به مرزهای جغرافیایی نیست، بلکه بر اساس برد رسانه ای نهاسآنهاست؛ یعنی دوستی ها، دشمنی ها، تأثیرگذاری ها و..، همگی بر اساس این مقوله بررسی می شود.

وی ارتقای کیفیت، ابزارها و امکانات و اقتضائات مخاطبان را  لازمه پیشرفت در عرصه رسانه ای عنوان کرد و گفت: در میان کشورهای منطقه، ایران اسلامی  دارای جایگاه خاصی است، چرا که رسانه آن در عین این که نسبت به امپراطوری های رسانه ای، امکانات کمتری دارد، از نظر محتوا و درستی اخبار از مقام بالایی در میان مخاطبان قرار دارد.

آیت الله سعیدی افزود: امروزه رسانه های بزرگ جهان از روی ترس یا طمعشان، زیر نظر صهیونیست ها در حال فعالیت هستند، ولی مشاهده می شود که وقتی شخصیتی مانند سید حسن نصرالله از رسانه خود خبری را منتشر می سازد، برای صهیونیست ها قابل استنادتر است از رسانه های خودشان می باشد. ایشان شخصیتی است که در مکتب اهل بیت(ع) و در ایران اسلامی تربیت یافته و نه تنها در بین شیعیان لبنان، بلکه در میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف این کشور نیز تأثیرگذار است.

وی در ادامه با اشاره به استفاده حداکثری امام صادق علیه السلام در زمان حکومت طاغوت در تربیت شاگردان و نشر معارف صحیح اسلام ناب گفت: این امام همام در زمانی بر کرسی تدریس نشستند که مذاهب و فرقه های زیادی شکل گرفته بودکه مورد حمایت حاکمیت طاغوت بودند، با این حال ارزشمندترین کرسی تدریس را داشتند. این مسئله نشان می دهد که برای انجام کارهای بزرگ، لزوماً نیازی به فراهم بودن امکانات و شرایط نیست.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها صداقت محتوا و اخلاص در عمل را از عوامل تأثیرگذاری امام صادق علیه السلام در زمان امامتشان عنوان کرد و گفت: اصحاب رسانه اگر صداقت در محتوای پیام خود داشته باشند، پیامشان تأثیرگذار می شود و در این کار لزوماً نیاز نیست که امکانات و حمایت های خاصی وجود داشته باشد.

وی در ادامه عدم آبروریزی افراد را از دیگر الزامات فعالان عرصه رسانه برشمرد و ادامه داد: رسانه های غربی حدودی برای خود تعیین کرده اند، به طوری که اگر انتشار خبری چون جنایت های رژیم صهیونیستی، اهانت به اسلام و مسلمانان و….، در عین اهمیت فراوانش که بر خلاف نگرش ها و سیاست های آنها باشد، دچار مرگ خبری می شوند، در حالی که این حریم ها، حریم های باطلی است که در راستای تحقق سیاست های استکباری می باشد. ما نیز بر حسب تعالیم اسلامی، باید حریم هایی داشته باشیم که از جمله آنها، پرهیز از بی آبرو کردن افراد است.

آیت الله سعیدی در پایان افزود: اصحاب رسانه قم در این عرصه باید الگویی برای همگان باشند و انجام وظیفه درست با حفظ اخلاق رسانه ای و اسلامی را سرلوحه کارهایشان قرار دهند.