به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام سید رضا مدرسی، شب گذشته در شبستان نجمه خاتون(س) حرم با بیان اینکه یکی از درس‌های بسیار خوبی که ائمه معصومین(ع) به ما داده‌اند این است که ما در هر حال شاکر درگاه خداوند بوده و نعمت‌هایی که خدا به ما ارزانی فرموده است را فراموش نکنیم، گفت: پیامبر(ص) فرموده اند که من بر امت خود از این موضوع می‌ترسم که چهار نعمتی را که خداوند به آنها داده هر صبح و شام شکر نکند و همین موضوع زمینه سلب آن نعمت‌ها را از آنها فراهم  کرده و موجب گرفتاری آنها شود.

وی افزود: حضرت رسول(ص)این چهار نعمت را نعمت بندگی و شناخت خدا، نعمت اسلام و اتصال به پیامبر آخرالزمان و اتصال به برترین پیغمبر و امت و همچنین نعمت رزق گرفتن از درگاه خداوند و نعمت پرده پوشی و ستار العیوب بودن خداوند عنوان کرده و می‌فرمایند که اگر بنده ای شام و سحرگاهان شاکر این نعمت نباشد خداوند این نعمت‌ها را از او سلب کرده و او را گرفتار می کند.

سخنران حرم مطهر با تأکید بر اینکه یکی از نعمت‌هایی که امام رضا علیه السلام هم تأکید ویژه ای بر آن دارند نعمت پرده پوشی و ستار العیوب بودن خداوند است، اظهار کرد:  اگر خداوند این نعمت را به انسان نمی داد احدی حاضر نمی‌شد که  جسد دیگری را دفن کند.

حجت الاسلام مدرسی با بیان اینکه خداوند اختیار ثلث مال انسان را به او داده است، تصریح کرد: عده‌ای قدر این نعمت را به خوبی ندانسته و وصیت نمی‌کنند در حالی که خداوند در روز قیامت به آنها می فرمایند که چرا با وجود اینکه من اختیار ثلث مال شما را به شما دادم برای کارهای خیر و دستگیری از نیازمندان وصیت نکردید.

وی افزود: نعمت ثروت و وضعیت مناسب اقتصادی از دیگر نعمت‌هایی است که خداوند به انسان داده و کسانی که حاضر نیستند مال خود را در کارهای عام المنفعه و قرض الحسنه خرج کنند خداوند در روز قیامت به آن‌ها می‌فرماید که من به تو مال و ثروت دادم پس به چه علت حاضر نشدی که از این مال به من قرض دهی و با قرض دادن مال خود را دو برابر کنی.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان عاقل و مؤمن توجه می‌کند که به تناسب افراد به آنها احترام بگذارد، گفت: مؤمن باید بداند که احترام به همسر و فرزند، پدر و پسر و زن و مرد با هم متفاوت بوده و مؤمن باید به این موضوع توجه داشته باشد که فردای قیامت کسی او را مورد بازخواست قرار می‌دهد که شاهد و ناظر بر اعمال اوست به همین علت باید مراقب اعمال خود باشد.

حجت الاسلام مدرسی با تأکید بر اینکه امام صادق علیه السلام هرگاه به یاد یکی از نعمت‌های خدا می‌افتاد سجده می‌کرد، افزود: در این زمینه در قرآن کریم خطاب به حضرت موسی علیه السلام از طرف خداوند بیان شده که ای موسی(علیه السلام) به این علت که توفیق شکر پیدا کرده‌ای شاکر ما باش.

وی افزود: خداوند به شکر ما نیازی ندارد چون بی‌نیاز است اما از آن جایی که خداوند برای انسان‌ها حرمت و کرامت قائل است به خاطر همین شکر گذاری یعنی نماز و روزه از بندگان خود تشکر کرده و به آن‌ها پاداش می دهد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در قرآن کریم ۷۰ بار به تعبیرات مختلف از کلمه شکر و شکر گذاری یادشده و این موضوع نشانه اهمیت و عظمت این موضوع است و نشان  می‌دهد که انسان باید شاکر درگاه خدا باشد همان‌طور که امام حسین علیه السلام در کربلا به خدا فرمود که خدایا من آنچه را که تو می‌خواهی می‌خواهم و هر چه را که تو بخواهی همان را می‌کنم و به خاطر همین مصیبت ها ایشان خدا را شکر کردند و در هر حال هم صابر و هم شاکر بودند و توفیق صبر و شکر را از خداوند می خواستند.

حجت الاسلام مدرسی با تأکید بر اینکه همین نعمت‌ها جسمانی یعنی لب، چشم و گوش نعمت‌های بزرگی هستند و خداوند در آیات قرآن می‌فرماید که انسان باید شاکر این نعمت ها باشد ، تصریح کرد: امام صادق علیه السلام در این زمینه در پاسخ به فردی که می‌گفت که آیا خداوند قادر است تمام عالم را در یک تخم مرغ در نهایت زیبایی خلق کند حضرت فرمود که به چشمان خود نگاه کن و ببین که خداوند تمام زمین و آسمان را در این چشم تو قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه انسان به لطف خداوند با یک پاره گوشت داخل دهان یعنی زبان قادر به سخن گفتن است، ادامه داد: تمامی این نعمت‌ها نشانه اهمیت شکرگذاری و نشانه عظمت و احسن الخالقین بودن خداوند است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه متأسفانه بعضی از افراد شکر گذار نعمت‌های الهی نبوده و این نعمت‌ها را در راه گناه و آزار بندگان خدا صرف می کنند، تصریح کرد: شکرگذاری از نعمت‌ها یعنی اینکه انسان این نعمت‌ها را در راه گناه و فساد و خدمت به شیطان صرف نکند.

حجت الاسلام مدرسی علت هلاکت و فلاکت امت اسلامی را در دوران بنی امیه و بنی عباس بی توجهی آن‌ها به نعمت ولایت عنوان کرد، گفت: مردم و حاکمان بنی امیه و بنی عباس چون در زمان  حکومت خود نسبت به نعمت ولایت و امامت بی توجه بودند به فلاکت و هلاکت گرفتار شده و مسلمانان در این زمان ها بدترین مصیبت ها را پشت سر گذاشتند و قرن‌ها بعد  هم به علت بی توجهی به این نعمت استکبار جهانی و استعمار بر آن‌ها مسلط شد و کشورهای اسلامی را تجریه کرد که این موضوع نشان می‌دهد که اگر ما هم امروز قدردان نعمت ولایت نباشیم به سرنوشت  مشابه بنی امیه و بنی عباس گرفتار خواهیم شد بنابراین راه جلوگیری از سقوط امت اسلامی توجه به نعمت ولایت و بهره گیری از آن است.