به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام رضا محمدی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه نامه سوم حضرت علی علیه السلام نامه‌ای است که حضرت آن را خطاب به شریح قاضی نوشتند، گفت: زمانی که برای حضرت خبر بردند که قاضی ایشان، یعنی شریح بن الحارث خانه‌ای به ۸۰ دینار خریده است امام او را احضار کرد و مسأله را از او جویا شد و امام خطاب به شریح فرمود که به من خبر دادند که خانه ‏اى با هشتاد دینار خریده‏ اى، و سندى براى آن نوشته‏ اى، و گواهانى آن را امضا کرده‏ اند که شریح در پاسخ به امام گفت آرى اى امیر مؤمنان و  امام علی  علیه السلام زمانی که این سخن شریح را شنید از خیانت او خشمگین شد.

وی افزود: امام علی  علیه السلام زمانی که این مساله را فهیمد با صورتی خشمگین رو به شریح کرد و فرمود که «اى شریح به زودى کسى به سراغت مى‏ آید که به نوشته هایت نگاه نمى ‏کند، و از گواهانت نمى‏پرسد، تا تو را از آن خانه بیرون کرده و تنها به قبر بسپارد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام در ادامه خطاب به شریح فرمود اى شریح اندیشه کن که آن خانه را با مال دیگران یا با پول حرام نخریده باشى، که آنگاه خانه دنیا و آخرت را از دست داده‏ ای اما اگر هنگام خرید خانه، نزد من آمده بودى، براى تو سندى می نوشتم که دیگر براى خرید آن به درهمى یا بیشتر، رغبت نمی کردى.

حجت الاسلام محمدی اظهار کرد: امام علی  علیه السلام در  ادامه به شریح فرمود که اگر قرار بود من آن سند را بنویسم آن سند را چنین می نوشتم که این خانه ‏اى است که بنده‏اى خوار آن را از مرده ‏اى آماده کوچ خریده، خانه‏ اى از سراى غرور، که در محلّه نابود شوندگان، و کوچه هلاک شدگان قرار دارد، این خانه به چهار جهت منتهى می ‏گردد که یک سوى آن به آفت‏ ها و بلاها، سوى دوم آن به مصیبت‏ها، و سوى سوم به هوا و هوس‏هاى سست کننده، و سوى چهارم آن به شیطان گمراه کننده ختم مى شود و در خانه به روى شیطان گشوده است.

وی افزود: امام همچنین خطاب به شریح ادامه می‌دهند که این خانه را فریب خورده آزمند، از کسى که خود به زودى از جهان رخت برمی بندد، به مبلغى که او را از عزت و قناعت خارج و به خوارى و دنیا پرستى کشانده، خریدارى کرده است و هر گونه نقصى در این معامله باشد، بر عهده پروردگارى است که اجساد پادشاهان را پوسانده، و جان جباران را گرفته، و سلطنت فرعون‏ ها  چون «کسرى» و «قیصر» و «تبّع» و «حمیر» را نابود کرده است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: امام در ادامه می‌فرمایند که آنان که مال فراوان گرد آورده  و بر آن افزودند و آنان که قصرها ساخته، و محکم کارى کردند، طلا کارى کرده، و زینت دادند، فراوان اندوختند، و نگهدارى کردند، و به گمان خود براى فرزندان خود باقى گذاشتند همگى آنان به پاى حسابرسى الهى، و جایگاه پاداش و کیفر رانده می ‏شوند، آنگاه که فرمان داورى و قضاوت نهایى صادر شود «پس تبهکاران زیان خواهند دید» و به این واقعیت‏ ها عقل گواهى می دهد که هر گاه که از اسارت هواى نفس نجات یافته و از دنیا پرستى به سلامت بگذرد».

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه علت برخورد قاطعانه امام علی  علیه السلام با شریح این بود که مبلغی که در آن زمان شریح برای یک خانه پرداخت کرده بود معادل مبلغی بود که به وسیله آن می‌شد ۱۷۰ تا ۱۸۰ برده زن و مرد را خریداری کرد؛ به همین علت حضرت او را احضار کرد و به صورت قاطعانه با او برخورد کرد.

وی افزود: امام علی علیه السلام به خوبی ابعاد این موضوع را برای شریح قاضی آشکار کرده و به او  یادآوری کردند که خریند چنین خانه‌ای نشانه دنیا گرایی بود و حضرت با بیان سرنوشت گذشتگان و یادآوری  مرگ و عذاب قبر و آخرت سعی کردند که شریح را ارشاد کرده و او را متوجه خطای خویش کنند.

کارشناس معارفی تصریح کرد: همچنین حضرت به شریح قاضی یادآوری کردند که اگر این خانه را با پول حرام خریداری کرده باشد چه عاقبت و آفت ها و مصیبت هایی در انتظار اوست.

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه این نامه نشان دهند اوج ددقت و موشکافی حضرت علی علیه السلام در اداره بیت المال و کارگزاران است، گفت:  با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور با پدیده حقوق های نجومی روبه رو هستیم این نامه می‌تواند بهترین الگو برای مقابله دولتمردان به‌خصوص شخص رئیس جمهور با اشخاصی باشند که بدون دقت به سطح زندگی مردم اقدام به دریافت حقوق های میلیونی و میلیاردی می کنند.