به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، خانم میر امام، در  حرم مطهر با اشاره به اینکه هدف از قیام امام حسین علیه السلام احیای دین  و سنت‌های حسنه در جامعه اسلامی بود، گفت: در زمان امام حسین علیه السلام از دین اسلام در جامعه اسلامی خبری نبود و یهود و یزیدیان آنچنان با اسلام و سنت‌های اسلامی به مقابله برخاسته بودند که گویی از اسلام به اندازه شعله‌ای باقی نمانده و اگر امام حسین علیه السلام قیام نمی‌کرد، یزید می‌خواست همین شعله کم فروغ را نیز خاموش کند.

وی با تأکید بر اینکه در آن زمان در کاخ یزید به عنوان حاکم یک کشور اسلامی شرب خمر شده و آشکار دستورات اسلام نقض می شد، تصریح کرد: در تاریخ به صراحت آمده که روزی یزید وقتی صدای اذان صبح را شنید به کنیز خود دستور داد که برایش آواز بخواند و به صراحت به او گفت که من از این صدا( بانگ اذان) و سنت رسول خدا(ص) متنفرهستم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام حسین علیه السلام در چنین جامعه‌ای که حاکم آن به عنوان یک حاکم مسلمان عملاً دستورات اسلام را زیر پا کذاشته و فساد و تجمل در آن بیداد می‌کرد اقدام به امر قیام کردند.

خانم میرامام با اشاره به اینکه دلیل نیاز به قیام را باید همانطور که گفته شد در ایحای دین و سنت‌های حسنه جست‌و‌جو کرد، افزود: انسان حتی اگر بهترین خوردنی ها و نوشیدنی ها را داشته باشد ولی دین نداشته باشد مانند یک مرده است و به عبارت دیگر انسان بدون دین، یک مرده متحرک بیشتر نیست.

وی ادامه داد: حیوانات هم سعی می‌کنند که در دنیا از بهترین خوردنی و نوشیندی استفاده کنند به همین علت آنچه فصل الخطاب زندگی انسانی از زندگی حیوانی بوده، دین است و بدون دین حیات انسان یک حیات حیوانی و نباتی می‌شود و به عبارت دیگر آنچه به حیات انسانی تحرک و پویایی می‌بخشد دین است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ارتباط با خدا یکی از نیازهای اساسی در زندگی هر انسانی است، گفت: ارتباز با خدا تنها به وسیله دین میسر و ممکن می شود.

خانم میر امام با بیان اینکه تمامی انسان‌ها میل به خوبی و خدا پرستی دارند، افزود: میل انسان به خوبی و خدا پرستی به شکلی است که حتی انسان‌های بد هم، بدی‌های خود را به اسم خوبی و دین انجام می‌دهند همان‌گونه که یزید در مقابل امام حسین علیه السلام به اسم مقابله با بدعت در دین خدا ، پسر رسول خدا(ص) و اهل بیت ایشان را به بدترن شکل ممکن به شهادت رساند.

وی افزود: امروزه هم همین روش در دنیا وجود دارد و ما شاهد هستیم که آمریکا به بهانه ایجاد عدالت برتر و حقوق بشر و آزادی به کشورهای مختلف از جمله عراق، افغانستان، یمن و سایر کشورها حمله می‌کند در حالی نه تنها در این کشورها عدالت و آزادی ایجاد نمی‌کند بلکه خون هزاران انسان بی‌گناه را بر زمین ریخته و اموال و منابع طبیعی و غیر طبیعی سایر کشورها را غارت می کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که امروز در غرب و آمریکا به این علت که فلسفه حیوانی زندگی کردن یعنی خوب خوردن و خوب پوشیدن به جای دین بر روابط انسانی حاکم شده عاطفه و مَحبت به همنوع و والدین از بین رفته است، یادآور شد: امروز ما شاهد هستیم که در جوامع غربی مَحبت حتی میان مادر فرزند و پدر فرزند جای خود را به رویکردهای مادی داده و فرزندان تنها به علت نیازهای مادی با والدین خود ارتباط داشته و در این جوامع جایی برای دین و مَحبت نسبت به یکدیگر و اعضای خانواده وجود ندارد در حالی که در قیام عاشورا به علت خدامحوری بودن هدف قیام و نگرش دین باورانه قیام، ما شاهد اوج مَحبت میان امام حسین علیه السلام و فرزندانشان هستیم و به عبارت دیگر هر چه خدامحوری  و دین باوری در یک جامعه گسترش یابد به طبع آن مَحبت به خانواده و هم‌نوع نیز افزایش می یابد.