به گزارش ستاد خبری موکب آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ زائران کوی حسین در موکب حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ضمن اینکه در وعده‌های غذایی صبحانه، نهار و شام بر سر سفره با کرامت کریمه اهل‌بیت متنعم می‌شوند از خدماتی همچون عرضه رایگان سوهان و نان داغ، شستشوی لباس، توزیع میوه، تعمیر رایگان کفش و کیف و… بهره‌مند می‌شوند.

ارائه خدمات فرهنگی از جمله پاسخ به شبهات و سؤالات مراجعین به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسوی، انگلیسی و…، ایستگاه کودک و نوجوان، برگزاری مسابقه و… از دیگر برنامه‌هایی است که برای زائران حضرت سیدالشهدا در موکب فاطمه معصومه تدارک دیده شده است.

سخنرانان و مداحان برجسته کشوری نیز هر شب بعد از نماز مغرب و عشا حال و هوای زائران امام حسین علیه السلام را بیش از پیش مملو از شور و شعور حسینی می‌کنند تا آماده زیارت اربعین شوند.

زائران سایر کشورها که دستشان از زیارت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت در قم کوتاه است با علاقه ویژه‌ای در موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) حاضر می‌شوند و از تبرکات آن حضرت بهره می‌گیرند.

اما آنچه در موکب حضرت فاطمه معصومه بیش از هر چیز توجه زائران را به خود جلب می‌کند فعالیت‌های فرهنگی است که از سوی مسؤولان موکب در نظر گرفته شده است.

مسؤول کمیته فرهنگی موکب آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با اشاره به اهمیت توجه به فعالیت‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی موکب در چند بخش انجام می‌شود که یکی از این برنامه‌ها اعزام سفیران کریمه به موکب‌های خدمات‌رسانی به زائران حسینی در مسیرهای مختلف است.

حجت‌الاسلام صادق فلاح‌پور با بیان اینکه اولویت حضور سفیران کریمه در موکب‌های عرب‌زبان است، ابراز کرد: روحانیون ما معمولاً عراقی الاصل و آشنا به آداب و رسوم اقوام و طوایف عراق هستند و بهتر می‌توانند با مسؤولان این موکب‌های ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: سفیران کریمه با حضور در این موکب‌ها از خدماتی که به زائران ارائه می‌دهند تشکر کرده و پرچم حرم مطهر و متبرکات کریمه اهل‌بیت را تقدیم مسؤولان این موکب‌ها می‌کنند.

مسؤول کمیته فرهنگی موکب آستا مقدس کی دیگر از فعالیت‌های موکب را برپایی ایستگاه کودک و نوجوان عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به استقبال خوبی که از این برنامه انجام شده است امیدواریم در سال‌های آینده تخصصی‌تر و محتوایی‌تر برای بخش کودک کار انجام دهیم.

وی یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی موکب حضرت فاطمه معصومه را پاسخ به سؤالات شرعی و مشاوره اعلام کرد و گفت: در این بخش نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پاسخ به سؤالات به زبان‌های عربی، فارسی، اردو، انگلیسی و فرانسوی به زائران گرامی اراده می‌شود.

حجت الاسلام فلاح‌پور تصریح کرد: برپایی نماز جماعت، برگزاری محافل قرآنی، سخنرانی و مداحی از دیگر برنامه‌های فرهنگی موکب حضرت فاطمه معصومه است.

مسؤول واحد مراسم موکب آستان مقدس نیز با اشاره به برنامه‌های مداحی و سخنرانی با حضور وعاظ و مداحان برجسته کشوری در شبستان حضرت زهرا اظهار کرد: این برنامه هر شب بعد از نماز مغرب و عشا با حضور پرشور زائران حسینی برگزار می‌شود که با استقبال خوبی نیز روبه‌رو بوده است.

حسن اسداللهی افزود: در این برنامه‌ها حجج‌الاسلام آقا تهرانی، ثمری، اویسی، فاطمی نسب، میردامادی به ایراد سخن و حیدر زاده، هوشیار، سروری، شالبافان و رسولی از جمله مداحانی هستند که در موکب حضرت فاطمه معصومه به نوحه‌سرایی می‌پردازند.

وی همچنین یادآور شد: در این ایام مداحانی از موکب حضرت فاطمه معصومه به سایر موکب‌های ایرانی اعزام می‌شوند.

مسؤول برنامه‌های قرآنی موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با اشاره به برنامه‌های قرآنی ابراز کرد: برگزاری برنامه تلاوت قرآن مجید در اوقات شرعی به صورت موضوعی با محوریت آیات ولایت و امامت و نیز تشویق به انجام واجبات و ترک محرمات از جمله این برنامه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: تصحیح قرائت نماز با محوریت اصلاح قرائت سوره مبارکه حمد و توحید از دیگر برنامه‌هایی است که برای زائران حسینی در نظر گرفته شده است.

محمد اسماعیل خورشیدی با اشاره به برگزاری محافل انس با قرآن در موکب حضرت فاطمه معصومه ابراز کرد: تلاوت‌های اذان‌گاهی، حضور قاریان عراقی در محافل انس با قرآن در موکب حضرت فاطمه معصومه، حضور قاریان ممتاز ایران اسلامی در موکب آستان مقدس و اجرای برنامه و جلسات آموزش قرآن مجید با محوریت تصحیح روخوانی و روان‌خوانی زائران از جمله برنامه‌های قرآنی موکب به شمار می‌رود.

وی همچنین از اهدای نرم‌افزارهای قرآنی به زائرین اربعین حسینی خبر داد و گفت: سعی کرده‌ایم در این ایام ضمن ایجاد فضای قرآنی و تشویق و ترغیب به تلاوت قرآن مجید نام و یاد سیدالشهدا را نیز زنده نگه داریم.