به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت الاسلام محمود اکبری در آیین بیان احکام شرعی بین نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به این که خوردن و آشامیدن در منظر شرع مقدس اسلام احکام و شرایطی خاصی دارد، اظهار داشت: خوردن و آشامیدن دارای احکامی است که حلال بودن محوری ترین موضوعی است که شرع مقدس اسلام به آن توجه جدی دارد.

کارشناس مسائل فقهی خوردن و آشامیدن مال حرام را زمینه انحراف مومن از مسیر رستگاری عنوان کرد و گفت: علاوه بر آنکه زمینه انحراف مومن در خوردن و آشامیدن مال حرام فراهم می شود از سوی شرع مقدس عقوبت اخروی بر گردن مومن قرار داده و مومن را در برابر افرادی بر اساس احکامی مدون مدیون می کند.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به این که حفظ احترام نان از احکامی است که شرع مقدس اسلام برای آن حرمت قائل شده است، ابراز داشت: در منظر شرع مقدس اسلام پرخوری کراهت جدی دارد؛ باید مومن توجه داشته باشد که بر زبان آوردن نام مقدس خداوند مهربان و شکر لفظی او در ابتدا و انتهای هر وعده غذا خوردن از احکام توصیه شده شرع مقدس اسلام است.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این سوال که« مهمان شدن در منزل مسلمان که شک در حلال بودن غذای آن است چه حکمی دارد»، اظهار داشت: شرع مقدس اسلام در چنین مواردی به این دلیل که سفره متعلق به فردی مسلمان است حکم را بر حلال بودن غذا قرار داده است؛ این در حالی است که شرع مقدس در هیچ شرایطی حضور بر سفره ای که مشروب در آن قرار داده شده است را جایز ندانسته است.

حجت الاسلام اکبری با بیان این که سوالی برای برخی مکلفان مطرح است که« استفاده از خوراکی و غذاهای طبخ‌شده توسط پیروان سایر ادیان حلال است یا خیر؟ آیا گوشت ذبح‌شده توسط اهل کتاب پاک و حلال است؟»، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این سوال فرموده اند«گوشت ذبح‌شده توسط مسلمانان از هر فرقه‌ای که باشند البته فِرَق شناخته شده اشکالی ندارد و حلال و پاک است. اما گوشت ذبح‌شده توسط غیرمسلمانان از اهل کتاب حلال نیست؛ چون حیوان باید توسط مسلمان با شرایط خاص سر بریده شده باشد. پس اگر غذاها، غذاهای گوشتی یا فرآورده‌های گوشتی باشند حلال نیستند. اما مصرف سایر غذاهای آنها مثل سبزیجات، میوه‌جات یا غذاهایی که از اینها تهیه می‌شود، ولو به دست آنها باشد، اشکالی ندارد. اهل کتاب طبق نظر حضرت آقا پاک هستند و خوردن غذای طبخ‌شده‌ی غیرگوشتی آنها اشکالی ندارد.».