به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت الاسلام جوادی، در شبستان نجمه خاتون(س) با بیان این که خداوند در آیه ۷۹ سوره اسرا می فرمایند که «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسي‏ أَنْ يَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً» یعنی پاسی از شب را به نافله و نماز شب اختصاص بده که این نافله برای توست و تو را به مقام محمود و پسندیده می رساند، گفت: مقام محمودی که خداوند در اینجا می فرماید و ما در زیارت عاشورا نیز به آن اشاره می کنیم مقامی است که در آن انسان مجاور و مجاورت با پروردگار عالم دارد.

وی افزود: پس مقام محمود همان مقام مجاورت با پروردگار است که خداوند در مورد رزق شهدا نیز به آن اشاره دارد و اما اینکه چگونه این مقام محمود را به دست آوریم قرآن کریم بیان می کند که این مقام و مقام های محمود با تقوای الهی به دست می آید.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: منظور از تقوا این است که انسان به دانسته های خود نسبت به دستورات دین عمل کند و اگر انسان به این شکل عمل کند نه تنها نیاز به استاد نخواهد داشت بلکه تمام عالم و کائنات او را در راه رسیدن به این مسیر و هدف یاری کرده و استاد او خواهد شد.

حجت الاسلام جوادی اظهار کرد: بعضی ها به دنبال زیاد دانستن دستورات دین هستند در حالی که این زیاد دانستن تنها وظیفه انسان را سنگین می کند و باید انسان این دانسته های خود را از آیات و روایات به کار گرفته و هر چه را که می داند معصیت بوده و زشت است کنار بگذارد.

وی تصریح کرد: در روایت ها بیان شده که اگر فردی معصیت و زشتی ها را کنار نگذارد به مقام محمود نخواهد رسید؛ بنابراین اولین قدم برای رسیدن به مقام محمود کنار گذاشتن زشتی ها و عمل به دانسته های روایی و دینی است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که همانطور که گفته شد اولین راه رسیدن به مقام محمود، ترک معصیت است، گفت: شیطان فردی بی ارزش و بی دست و پا نبوده است بلکه شش هزار سال خدا را عبادت کرده است و این عبادت شیطان به گونه ای بود که هرگاه تسبیح او بر زمین می افتاد ملائکه برای کسب ثواب بیشتر تسبیح او را از زمین بر می داشتند و به او می دانند و معلم ملائک بوده و آنچه او را سقوط داد تکبر بود.

حجت الاسلام جوادی ادامه داد: بنابراین انسان برای رسیدن به مقام محمود باید به دانسته های خود عمل کرده و تکبر و معصیت را ترک کند و به عبارت دیگر تا انسان معصیت انجام دهد هیچ کس نمی تواند او را در رسیدن به مقام محمود یاری کند.

وی افزود: از نشانه های زائران امام حسین(ع) افزایش تواضع و فروتنی و ترک معصیت است و انسانی که نماز شب می خواند باید تواضعش بیشتر شود نه تکبر و چون شیطان تکبر کرد روح و جان آدم را ندید و جسم حضرت آدم را دید و چون در روح حضرت آدم روح پنج تن ال عبا را ندید در نتیجه سجده نکرد؛ در حالی که اگر می دید سجده می کرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: آنچه که حضرت آدم از آن منع شد ظاهر گندم داشت ولی شجره طوبی و درخت ولایت و امامت بود و حضرت آدم (ع) به این علت به سمت آن درخت رفت چون می خواست شجره و نور پنج تن آل عبا را داشته باشد در حالی که خداوند فرموده بود این پنج تن در نسل تو هستند و تو خود نمی توانی از این پنج تن باشی.

حجت السلام جوادی اظهار کرد: بنابراین نماز شب، زیارت امام حسین و عمل به دانسته های دینی از راه هایی است که ما را به مقام محمود می رساند ولی شرط رسیدن به این مقام محمود ترک معصیت و عمل به دستورات و دانسته های دینی خویش است.