مشاهده، نگاه، تماشا،نظاره، نگرش…تمامی اینها واژگانی‌ست به معنای دیدن، اما با اعماق مختلف؛ یکبار منظور نگاهی گذرا و سطحی‌ست و گاه منظور دقت و عمق نظر است.

میزان عمق و دقت در نگاه کردن بستگی به میزان اهمیت موضوع مورد نظر و همینطور مقدار دقت بیننده دارد. حال هرچه موضوع حساس‌تر و بیننده مجهزتر باشد به همان اندازه به اعماق

بیشتری از قضیه اشراف خواهد داشت. باید بتوان در یک نگاه هم به مرکز موضوع توجه داشت و هم حواشی و اطراف محیطِ دور و نزدیک را دید؛ این نوع از دیدن را می توان «بصیرت» نامید.

آری «بصیرت» یعنی نگاه عمیق و در عین حال پرقدرت به مرکز موضوع و همچنین توجه به اطراف قضیه(۱). امتیاز این نوع نگاه جایی خودش را نشان می دهد که دیگر چشم عادی قادر به

تشخیص نباشد؛ جایی که غبار فتنه‌ها میدان دید را کم و کمتر می‌کند و تنها اشخاصی که صبر و بصیرت دارند (۲) می‌توانند در این شرایط حق را از باطل و سره را از ناسره تشخیص دهند.

در وضعیت فعلی کشور عزیزمان و در زمانه‌ای که در آن به سر می بریم این تعریف همچنان پابرجاست، فقط مصادیق آن به‌روز شده‌اند.

به تعبیر دیگر «بصیرت» هنوز معنایش شناخت صحیح وضعیت و عمل بر طبق این فهم صحیح است، اما همیشه این وضعیت به صورت مستقیم روبروی ما نیست؛ گاهی – مانند امروز –

وضعیت را باید در میان خودمان و گاه در تاریخ خودمان جستجو کنیم تا با افزودن بر عمق نگاه‌مان بتوانیم عمل صحیح را انجام دهیم.

به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) «بصیرت» امروز شناخت نیازهای کشور و حرکت برای رفع این نیازهاست.(۳)

نیازهایی که در متن جامعه ایجاد شده‌اند و پیدا کردن راه‌حل برای آنها بزرگترین کمک به کشور و یکی از والاترین مصادیق «بصیرت» است.

اینکه جوان امروز جامعه نیازمند چه چیزی است و چطور می‌توان عرصه را برای شکوفایی او فراهم کرد می شود «بصیرت».

«بصیرت» سلاح اصلی امت اسلام و باعث تقویت غیرت دینی است(۴). زیرا هر سلاحی و هر سیاستی را می‌توان با ابزار مربوط به خودش دفع و رفع کرد اما وقتی فهم و درک عمیق اهداف

انقلاب در عمق قلب‌های یک امت نفوذ کرده باشد دیگر هیچ‌کس را توان مقابله با آنها نیست.

به لطف خدا جوان امروزِ ما از این موهبت بهره‌مند است؛ با وجود اینکه این نسل از جامعه انقلاب اسلامی و وجود پربرکت امام راحل(ره) را درک نکرده‌اند و دفاع مقدس را نیز ندیده‌اند اما «

بصیرت» و «بینش» انقلابی در وجودشان ریشه دوانده تا بتوانند کِشتی انقلاب را در اقیانوس پر تلاطم حوادث هدایت کنند، همان‌گونه که از پیر و مقتدای خود فرا گرفته و خواهند گرفت ان‌شاء  اللّه.

میلاد اسماعیل زاده


(۱) : امام خامنه‌ای – ۱۳۸۸/۰۶/۱۴

(۲) : «و لا یحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصبر» – نهج‌البلاغه / خطبه ۱۷۳

(۳) : امام خامنه‌ای – ۱۳۹۵/۰۶/۱۶

(۴) : امام خامنه‌ای – ۱۳۷۸/۰۳/۰۳