استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه چله گیری برای ترک گناه و برآورده شدن حاجت ها قدمتی به بلندای تاریخ بعثت انبیا در میان بشر دارد، گفت: چله گرفتن قلب انسان را معدن رحمت و حکمت الهی می کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت الاسلام مسلم گریوانی، در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه چله گرفتن سنتی به بلندای بعثت تاریخ انبیا و هبوط حضرت آدم(ع) به زمین دارد، گفت: این سنت و سیره در میان انبیا و اولیای الهی در طول تاریخ رایج بوده و انبیا برای برآورده شدن حوائج و سایر امور سنت چله گرفتن را انجام می دادند.

وی افزود: چله گرفتن در سیره حضرت رسول(ص) جایگاه برجسته ای دارد و ایشان قبل از تولد حضرت فاطمه(س) چهل روز را روزه گرفتند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه انسان اگر برای ترک گناه با اخلاص چله بگیرد خداوند قلبش را معدن رحمت و حکمت الهی می کند، تصریح کرد: در سیره اندیشمندان بزرگ اسلامی نیز روایت های زیادی وجود دارد که نشان می دهد بزرگانی چون ابن سینا، فارابی و سایر اندیشمندان و دانشمندان مسلمان برای پاسخ پرسش های خود چله می گرفتند.

حجت الاسلام گریوانی با تأکید بر اینکه در سرگذشت علمای معاصر نیز این سنت وجود دارد و امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به خصوص در میان نسل جوان تأکید زیادی بر انجام این سنت دارند، گفت: علت اینکه فرد باید چهل روز این کار را انجام دهد این است که با مداومت بر یک کار آن هم به مدت چهل روز آن سنت جز خصوصیت و ویژگی های شخصیتی فرد می شود.

وی افزود: البته چله گرفتن باید همراه با اخلاص باشد و بهتر است که والدین از همان دوران کودکی و نوجوانی فرزندان خود را با این سنت حسنه آشنا کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عده ای تصور می کنند که چله گرفتن همان ریاضت اسلامی است، ادامه داد: سنت چله گرفتن با ریاضت کشیدن تفاوت دارد.

حجت الاسلام گریوانی افزود: باید دقت کرد که در سنت چله گرفتن فرد به تمامی تکلیف شرعی و مسؤولیت های اجتماعی خود عمل کرده و سعی می کند وظایف خود را به درستی انجام دهد؛ در حالی که ریاضت با گوشه گیری از اجتماع و عدم انجام مسؤولیت در بیشتر موارد همراه است که رسول خدا(ص) به هیچ وجه این ریاضت کشیدن و واسپاری مسؤولیت را قبول نداشته و مسلمانان را به شدت از انجام این کار برحذر می دارند و می فرمایند که کسی که بهانه ریاضت و بندگی بار زندگی خود را بر دوش دیگری قرار می دهد ملعون است.