به گزارش پایگاه خبری حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در برنامه تفسیر سوره انبیاء که به صورت زنده از رسانه ملی منعکس شد، به مناسبت روز ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) به روایاتی در فضیلت آن حضرت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه فضائل امیرالمؤمنین(ع) حتی از زبان دشمنان و مخالفان ایشان بسیار ذکر شده است، گفت: حتی معاویه به فضائل امام علی علیه‌السلام بارها اشاره کرده است و گاهی به کسانی که برای تملق در مقابل او از آن حضرت بد می‌گفتند تندی می‌کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تفاوت امام و نبی در این است که نبی باید مردم را جذب کند و حرف خدا را به گوش آنان برساند اما در مورد امام، مردم به سمت او بیایند، افزود: پیامبر(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمود تو به منزله کعبه هستی و مردم باید به سوی تو بیایند.

وی با بیان اینکه امام باقر علیه‌السلام فرمود در شخصیت امیرالمؤمنین(ع) سنت هزار پیامبر نهفته بود، گفت: احمد بن حنبل در مسندش فضائل امیرالمؤمنین(ع) را فراوان ذکر کرده و در یکی از روایات آورده است که پیامبر(ص) می‌فرماید هر که می‌خواهد به علم آدم، طاعت نوح، حلم ابراهیم، هیبت موسی و عبادت عیسی بنگرد باید به علی بن ابیطالب علیه‌السلام بنگرد.

رفیعی با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند صدای دق‌الباب درب بهشت یا علی «علیه‌السلام» است، گفت: علامه طباطبایی در تفسیر این روایت گفته است انسان وقتی جایی می‌رود صاحب خانه را صدا می‌زند و دلیل این روایت این است که در بهشت، صاحب‌خانه امیرالمؤمنین(ع) است.

وی در ادامه بحث تفسیری روزهای گذشته با اشاره به آیه ۹۴ سوره انبیا اظهار کرد: خداوند در این آیه یک نتیجه گیری کلی کرده است که هر فرد عمل صالح انجام دهد در حالی که ایمان دارد، عملش ضایع نمی‌شود بنابراین ایمان به تنهایی و عمل صالح به تنهایی به درد بخور نیست و این دو، تفکیک ناپذیراند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان اینکه هیچ عملی جز عمل صالح از ما پذیرفته نمی‌شود، گفت: عمل صالح عملی است که سه ویژگی داشته باشد اول این که انگیزه الهی باشد وگرنه اگر انسان حتی مسجد بسازد و انگیزه او خدایی نباشد نتیجه آن مسجد ضرار خواهد شد.

وی با بیان این که برای محاسبه عمل صالح علاوه بر حسن فعلی به حسن فاعلی هم نیاز است، خاطرنشان کرد: اگر انگیزه الهی بود حتی یک قدم هم برداریم مانند شرکت در راهپیمایی روز قدس و یا شرکت در تشییع جنازه حاج قاسم سلیمانی که دشمنان خدا را ناراحت کند عمل صالح می‌شود.

رفیعی ابراز کرد: خداوند در آیه ۱۲۰ سوره توبه در ماجرای جنگ تبوک که مسلمانان سختی زیادی کشیدند می‌فرماید در این مسیر هر فرد تشنگی، خستگی و گرسنگی در راه خدا را تحمل کرد و قدمی برداشت که سبب ناراحتی دشمن شد و از جانب دشمن به او آسیبی رسید عمل صالح برای او نوشته می‌شود و اجر او ضایع نمی‌شود.

وی افزود: ویژگی دوم عمل صالح این است که آن عمل باید شایستگی ترتب ثواب را داشته باشد و نمی‌شود که انسان قربة الی الله شراب بخورد، یا امام حسین علیه‌السلام را بکشد و یا دزدی کند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: سومین شاخصه عمل صالح این است که باید اعتقادات آدم را قوی کند و انسان را به خدا نزدیک کند همانطور که خداوند در آیه ۱۰ سوره فاطر می‌فرماید « إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ» یعنی عمل صالح هم خودش بالا می‌رود و هم انسان را بالا می‌کشد.

وی افزود: امام صادق علیه‌السلام روزی در مسیری می‌رفتند که یک کلوخ در راه افتاده بود، ایشان از مرکب پیاده شد و آن کلوخ را از راه برداشت و فرمود گاهی همین عمل انسان را بهشتی می‌کند؛ هیچ کار خیری را نباید کوچک شمرد به ویژه در ادارات گاهی خوش خلقی و گره گشایی از مؤمنین انسان را بهشتی می‌کند، گاهی یک لبخند، مردم را به نظام اسلامی علاقه‌مند می‌کند و یا یک برخورد بد ممکن است مردم را از نظام اسلامی و حکومت الهی زده کند.