نماز و حج و زکات و سایر عبادات اگر چه به عنوان نماد دینداری و تدین مطرح میشود ، اما نهایت دیانت و عمل شرعی و اعتقادی انسان زمانی محقق می شود که انسان تا پایان عمر بر آنها ملتزم باشد. و آن اعتقادات را لازم است حتی در گور هم با گوش جان بشنود و با زبان دل زمزمه کند آنگاه که در تلقین گفته می شود:

هؤُلاءِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ اَئِمّتى وَ سادَتى وَقادَتى وَ شُفَعآئى بِهِمْ اَتَوَلّى وَ مِنْ اَعْدآئِهِمْ اَتَبَرّءُ فِى الدّنْیا وَالاْخِرَهِ

همانی که در کلام امام باقر علیه السلام مایه رضایت الهی به حساب می آید.

ذِرْوَةُ الْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ الْأَشْيَاءِ وَ رِضَا الرَّحْمَنِ الطَّاعَةُ لِلْإِمَامِ بَعْدَ مَعْرِفَتِه‏ (کافی ج۲ص۱۹)

بالاترین و مرتفع ترین امر دین و کلید همه امور دینی و مدخل آنها و مایه خرسندی خدای جهان ، اطاعت از امام پس از معرفت اوست.

هر شخصی در پرتو نور ولایت، آبرو گرفت و دارای شانی از شئون الهیه گردید کما اینکه در زیارت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام از ایشان به عنوان شخصیت صاحب شان یاد می شود همانگونه که جده طاهره ایشان حضرت زهرا علیها السلام نیز خود را فدای این امر دینی نمود و عمه جلیله اش زینب کبری  علیها السلام پرچمدار نهضت ولایت شد.

ولایت مداری و بصیرت دو مقوله مهم در مجموعه ی روند تکامل انسان دین مدار است و اقتضای بصیرت ، ولایت مداری انسان است. ولایت اصالتا و بذات از آن خدا است اما به اذن الهی معصومین علیه السلام نیز از این ولایت برخوردارند.

ولایت مداری نیز همچون دیگر مباحث اعتقادی از مباحث مهمی است که زنانی در کنار مردان مجاهد در طول تاریخ نقش آفرین بوده اند.

حضرت معصومه علیها السلام در هجرت به موقع و هدفمند خود توانستند ضمن دفاع از ولایت با آگاهی و از روی بصیرت در این زمینه نقش آفرین باشند و به عنوان الگویی شایسته برای زنان شیعه مطرح گردند. در زمان خلافت هارون و مأمون، که ترجمه آثار علمی بیگانگان به اوج خود رسید؛ و مأمون می خواست در برابر مکتب علمی اهل بیت علیه السلام که در میدان علم و دانش در اوج شهرت بودند مقابله کند و بدین وسیله، مخاطبین آن مکتب را کم کند و از فروغ آن بکاهد. امام رضا علیه السلام در این شرایط، انقلاب فکری عمیقی ایجاد کرد و جامعه را از سقوط در گرداب خطرناک انحراف و التقاط رهایی بخشید. همچنین پرده از روی احادیث جعلی که به منظور لکه دار نمودن شخصیت ائمه علیه السلام در جامعه رواج یافته بود برداشت و فضایل و مناقب اهل بیت علیه السلام را آشکار کرد.

حضرت معصومه علیها السلام نیز امام رضا علیه السلام را همراهی می نمود و با برقراری جلسات علمی که سلسله سند و محتوای احادیث و ملقب شدن به “محدثه” آن حضرت گویای چنین مجالسی است که از حریم امام دفاع می کرد. حضرت رضا علیه السلام به دعوت مأمون عباسی، از مدینه عازم خراسان شد. یک سال از هجرت امام رضا علیه السلام می گذشت. حضرت معصومه علیها السلام در فراق برادر، بی تاب بود. امام رضا علیه السلام نامه ای به خواهر خویش نوشت و از او خواست نزد او بیاید. از این رو، آن بانوی جلیله آماده سفر گردید. زمان آن رسیده بود که فاطمه معصومه علیها السلام فریاد غربت و حقانیت علی بن موسی الرضا علیه السلام را در فضایی بین سرزمین حجاز تا طوس طنین انداز کند و خود را برای جان سپاری در این مسیر آماده نماید و مشتاقانه رنج سفر را به جان بخرد و قدم در این مجاهدت نهد. در این سفر، بیش از هزار علوی در التزام آن بانوی بزرگ اسلامی بودند. حضرت معصومه علیها السلام عالمانه به حمایت از ولایت پرداخت و حیات و زندگی خود را در این هدف والا وقف نمود؛ این بانوی با بصیرت توانست امام زمان خود را بشناسد و به منظور حمایت از ایشان ، هجرت کرد و در همین مسیر جان خود را نثار کرد. حضرت معصومه علیها السلام با این حرکت فقط از امام رضا علیه السلام دفاع نکرد بلکه از مقام ولایی برادر که تجلی بخش اوج تسلیم و خدا پرستی و اصلا حقیقت دین باشد دفاع کرد و درس ولی مداری را به ما آموزش دادند.

در واقع ذکر حدیث منقول حضرت زهرا علیها السلام از لسان مبارک حضرت معصومه علیها السلام که فرمود: «انسیتم قول رسول اللّه یوم غدیر خمّ من کنت مولاه فعلیٌ مولاه؛(اعلام النساء المؤمنات، ص ۵۷۸.)

آیا سخن رسول خدا در روز غدیر را فراموش کردید که فرمود: هر که من مولای اویم علی مولای اوست.»

پرچم حمایت و اثبات نسب ظاهری و حسب رفتاری در عرصه ظلم ستیزی و مقابله با طاغوت زمان است.

صالحی