ما انسان ها پر از نسیانیم و فراموشی. هرچند همه با فطرتی پاک آفریده شده ایم و به فرموده قرآن همه توحید گرا خلق شده ایم «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» روم۳۰  اما فراموش کاریم و حتی ابتدایی ترین اعتقادات خود را گاه و بیگاه فراموش میکنیم. به یقین بعد از هرگناهی پشیمانی آن را حس کرده ایم! چقدر توبه ها کرده ایم که در موقعیت بعدی گناه همه را فراموش کرده و باز توبه شکسته ایم! ما همیشه نیاز به یادآوری داریم.

آری ما انسانیم و فراموش کار! هرچقدر هم که خوب باشیم… هرچقدر که عالم باشیم… هرچقدر که بزرگ باشیم… باز هم نیاز به یادآوری داریم. چراکه هرچه مقام و علم و دیانتمان بالاتر باشد رسالتمان سنگین تر است و مسئولیتمان سنگین تر! هرچند سهممان نیز از فیوضات الهی بیشتر!

چه راهکار زیبایی را حضرت عبدالعظیم یادمان داده! این کار آن بزرگ مرد الگویی برای تمام ماست. خوب و بد، کوچک و بزرگ، زن و مرد هم ندارد! یک راه میان بر برای رسیدن به کمالاتی که انسان ها اغلب با آزمون و خطا به دنبال آن میگردند و معمولا تا پایان عمر به آن چه میخوتاهند نمیرسند! این کار آن بزرگ مرد تکنیک یا همان راهکار موثر در جهت اصلاح و تحول آنی در زندگی است!

حضرت عبدالعظیم که خود از بزرگان شیعه، از عالمان و فقیهان، از راویان احادیث و مورد وثوق اهلبیت بود. چنین شخصیتی وقتی به خدمت حضرت امام هادی علیه السلام میرسد زانوی ادب زده و از ایشان اجازه میگیرد تا عقاید خود را به محضر آن وجود نورانی عرضه کند تا اگر خطایی دارد حضرت متذکر شده و او خود را اصلاح نماید.

اگر هرکدام از ما بزرگی را نشان کنیم و در فرصتی مناسب محضر او رسیده و اعتقاداتمان را به او عرضه کنیم تا ایرادات اساسی و راهکارهای حل مشکلات و نقاط ضعف و قوتمان را فی المجلس برایمان لیست کند در یک لحظه و با یک تصمیم جدی میتوانیم به راحتی زندگی یکنواخت و کسل کننده خود را تحولی ببخشیم که تمام اطرافیان در شوک آن فرو بروند!!

چنین راه حل هایی در زندگی حضرت عبدالعظیم بود که چنین مورد وثوق اهلبیت قرار گرفت. شاهدش آنجا که حماد رازی میگوید وقتی محضر امام هادی رسیدم و سوالاتی از حلال و حرام الهی پرسیدم حضرت پاسخ سوالاتم را داد و اما فرمود: «حماد! اگر برای تو مشکلی در دین پیش آید، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان».

کسی که پای درس اهلبیت باشد و ملتزم به عمل کردن به دستورات آنان به جایی میرسد که امام معصوم حضرت امام علی النقی در مورد اعتقاداتش به او خطاب کرده و می فرماید: به خدا این دین خداست که آن را برای بندگانش پسندیده است. بر آن پایدار باش. خدایت در دنیا و آخرت بر آن پایدار بدارد…

کسی در روایات صحیح السند فضیلت زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شک ندارد. روایاتی که زیارت اباعبدالله را مثل زیارت خداوند در عرش میخواند! عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِشَطِّ الْفُرَاتِ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ

امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس اباعبدلله علیه السلام را کنار شط فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است. ( تهذیب‏ الأحکام ج : ۶ ص : ۴۶)

یا روایتی که از امام صادق نقل شده است که حضرت فرمود اگر از ثواب زیارت کربلا برایتان میگفتم حج را به کلی رها میکردید! (ر ک: وسائل الشیعه/ج۱۴/ص۵۱۴)

این روایات برای خیلی از ما که به عمق عظمت جایگاه اهلبیت و این بقاع متبرکه واقف نیستیم گاهی تعجب بر انگیز می آید اما جالب توجه تر از آن این است که زیارت حضرت عبدالعظیم برای زائران مثل زیارت امام حسین است! چنان که حضرت امام هادی خطاب به مردی که از ری آمده بود برای زیارت کربلا فرمودند: «اگر قبر عبدالعظیم را که نزد شماست زیارت می کردی، چون کسی بودی که قبر حسین علیه السلام را زیارت کرده است»

مقدمی