سبک زندگی، واژه‌ای است که دربردارنده ابعاد وسیعی از زیستن انسانی است. اما چه انسانی والاتر از شهید و چه سبکی پیروزمندانه‌تر از زندگی به سبک شهدا!

به بهانه ۲۷ دی، سالگرد شهادت سید مجتبی نواب صفوی و باهدف زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا و جاودانه ماندن آرمان‌های آن‌ها، نگاهی به گزیده‌ای از خاطرات و واگویه های زندگی این شهید مبارز و فدایی دین می‌اندازیم.

شهیدی که وقتی همسر و هم‌سنگرش بانو نیره سادات احتشام رضوی زبان به یادش می‌گشاید با آب‌وتاب تعریف می‌کند: زندگی ما خیلی ساده شروع شد و من خودم را در مقابل مردی بزرگ می‌دیدم که یک نظر وسیعِ جهان‌بینی دارد و مثل یک سرباز مسلح که خودش را برای میدان مبارزه آماده می‌کرد، در کنار شهید نواب قرار داشتم؛ یعنی در جوانی، تمام چیزهایی که برای یک دختری که تازه ازدواج کرده لذت‌بخش بود را کوچک و بی‌ارزش می‌دانستم.

وجود خود شخصیت سید مجتبی برایم مهم بود که در رویارویی با نواب، فکر می‌کردم یک شخصیت بزرگِ جهان‌بینی است که می‌خواهد تمام کشورهای اسلامی و غربی را تحت سلطه و قدرت و نفوذ اسلام قرار دهد.

سختی‌ها و ملامت‌ها هرگز نتوانست ذره‌ای از محبت و الفت این زوج انقلابی کم کند.

همان‌گونه که در خاطرات بانوی مجاهده نواب آمده است: با شهید نواب ۸ سال زندگی کردم. اما در این ۸ سال من در شهر تهران مخفی بودم و هر دو روز یک‌بار یکی از فدائیان اسلام می‌آمدند دنبال من و در تاریکی شب می‌رفتم ملاقات شهید نواب. من شیفته شهید نواب بودم. نه مثل یک همسری که همسرش را دوست دارد، بلکه مثل یک سربازی که مطیع فرماندهش است و نمی‌خواهد فرماندهش کوچک‌ترین آسیبی ببیند. من به شهید نواب یک‌طوری عشق می‌ورزیدم که حاضر بودم خودم و بچه‌هایم را کنار دیوار ببندند و تیرباران کنند ولی نواب، این شخصیت مؤثر برای جهان اسلام، زنده بماند.

از ویژگی‌های سید مجتبی نواب مبارز می‌توان به روحیه لطیف ایشان اشاره کرد که گاهی عده‌ای تعبیر به «جمع الاضداد» می‌کنند.

یک‌شب من چشم‌درد خیلی طاقت‌فرسایی داشتم. یادم می‌آید شهید نواب تا صبح بالای سر من نشستند و گفتند: «ای‌کاش به‌جای تو چشمان من درد می‌کرد و من این درد را می‌کشیدم».

اگر بچه‌ها نیمه‌شب خوابشان نمی‌برد، شهید نواب از خواب بیدار می‌شدند و بچه‌ها را روی پا‌هایشان می‌گذاشتند تا خوابشان ببرد. ایشان به من می‌گفتند: «سزاوار نیست که تو بیدارباشی و من بخوابم».

باشد که بارنگ پذیری از زندگی نواب‌ها، خانواده‌ای باصفا و مبارزه‌ای انقلابی داشته باشیم.

صالحی