…مصداق این روایت شریفه عده‌ای از آتش‌نشانان کشور عزیزمان بودند که در طی چند روز اخیر، جامعه‌ی ایمانی اسلامی ایران اندوهگین و نگران، ماجرایشان را پیگیری می‌کردند و امروز در تشییع پیکر پاکشان ایشان را بدرقه تا بهشت می‌کنند. چراکه شهید بی‌حساب به بهشت راهی می‌شود…

 قال الامام حسن الْعَسْكَرِيِّ (ع): خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا شَيْ‏ءٌ الْإِيمَانُ‏ بِاللَّهِ‏ وَ نَفْعُ‏ الْإِخْوَانِ. امام عسکری (ع) فرمودند:دو خصلت است که چیزی برتر از آن نباشد؛ایمان به خدا و نفع رساندن به برادران.

تحف العقول ص۸۹۷

طبق بیان روایت شریفه اگر قرار باشد که دو ویژگی بیان شود که ما فوق آنها خصلت دیگری موجود نباشد؛اولی از آن‌ها ایمان به خدای متعال است.

ایمان به خداوند قلب محرک انسان است، و انسان را در جهتی قرار می‌دهد  که جز رضای او به مسیر دیگری حرکت نکند و همواره به دنبال کسب خشنودی او باشد؛ اگر ایمان به خداوند متعال نبود هر آن، جامعه جهانی از هم فرومی‌پاشید که البته در تشریح ایمان به خدای متعال باید تمامی ابعاد ایمان را مورد بررسی قرار داد. ایمانی که با رسالت پیامبران الهی آغاز و با ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام کامل می‌گردد.

به‌درستی که  واژه ایمان در میان تمامی ادیان الهی مورد جفا واقع شده است؛خاصه در مذاهبی که عطری از اهل‌بیت در آن‌ها استشمام نمی‌شود.ایمان انسان را به‌سوی سعادت دنیا و آخرت هدایت می‌کند تا در سایه‌سار آن به اشرف مخلوقات عالم تبدیل گردد و به واسطه آن پله‌های ترقی قرب الهی را یکی پس از دیگری پشت سر گزارد و به سرمنزل مقصود رهنمون شود.

باوجود ایمان؛انسان در وهله اول خدمت به حقیقت متعالی خود و ثانیاً کمک به هم نوع خود را وظیفه خویش می‌بیند. اگر ایمان نبود موجودات عالم حتی به خودشان هم آن‌طور که باید خدمت  نمی‌کردند، چه رسد به اینکه نسبت به دیگران احساس مسئولیت نمایند.

ایمان روح تعالی‌بخش آدمی است که انسان هرگاه از آن غافل شود یقیناً در مسیری غیرانسانی حرکت می‌کند؛که در این طریق هم به خود و هم به دیگران خیانت خواهد نمود.

دومین خصوصیتی که برتری بخش انسان در عالم خواهد بود نفع رساندن به دیگران است که طبق بیان نورانی امام حسن عسکری (ع) به‌راحتی می‌توان فهمید که وقتی ایمان به پروردگار عالمیان در قلب آدمی باشد انگیزه‌ای قوی برای خدمت به دیگران در انسان به وجود خواهد آمد.

آری ثمره‌ی ایمان به خدای متعال نفع رساندن به دیگران است؛ بهتر است بگوییم هنگامی‌که انسان ایمان به خالق هستی را در جانش نهادینه کرد عشق خدمت به مخلوق در وجودش فوران خواهد کرد زیرا هر چه ایمان قویی‌تر گردد منفعت رساندن به دیگران بیشتر می‌شود تا جائیکه انسان حاضر است از جان و مال و همه دارایی خود بگذرد تا بتواند به دیگری خدمتی نماید و همواره این سیره را در زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام مشاهده می‌کنیم.

مصداق این روایت شریفه عده‌ای از آتش‌نشانان کشور عزیزمان بودند که در طی چند روز اخیر، جامعه‌ی ایمانی اسلامی ایران اندوهگین و نگران ماجرایشان را پیگیری می‌کردند و امروز در تشییع پیکر پاکشان ایشان را بدرقه تا بهشت می‌کنند. چراکه شهید بی‌حساب به بهشت راهی می‌شود.

اینان جان‌فشانانی بودند که در اوج روح ایمان به خدای متعال و خدمت خلق خدا تمامی هستی خود را طبق اخلاص گذاشتند و دل به دریای آتش زدند تا جان و مال عده‌ای از هم‌وطنان خود را از گزند آتش نجات دهند. این آتش‌نشان‌ها به گفته سخن گوی سازمان آتش‌نشانی باوجود تمام مجوزهای قانونی برای این‌که جان خود را حفظ کنند و از معرکه دور شوند ماندند تا هیچ‌کس در آن ساختمان نماند. ماندند تا یک فاجعه انسانی صورت نگیرد! ماندند تا یک فاجعه انسانی عصف بار که ممکن بود به مرگ صدها نفر بیانجامد تبدیل شود به یک ماجرای قهرمانانه و پرافتخار! ما به این غیور مردان افتخار می‌کنیم و همچون رهبر معظم انقلاب که در پیام خود فرمودند « این‌جانب در غم آن عزیزان و دیگر جان‌باختگان حادثه‌ی پلاسکو با خانواده‌ها و بازماندگان آنان شریکم» در غم آنان شریک هستیم و برای خانواده این شهدا از خداوند متعال طلب صبر می‌کنیم.

محمدحسن زاده