کارشناس دوره‌های معارفی آستان حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه دوران نوجوانی دوران الگو پذیری یا شکل گیری شخصیت یک نوجوان است، گفت: مهم‌ترین عنصر در تربیت یک نوجوان صداقت است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام حجت الاسلام عباسی نیا شب گذشته در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها حرم مطهر با بیان اینکه دوران نوجوانی را می‌توان دوران الگو پذیری، و یا شکل گیری شخصیت یک نوجوان دانست، گفت: نوجوان در این سن از افراد مورد علاقه‌اش الگوبرداری می‌کند.

وی افزود: در این دوران خانواده می‌تواند حامی خوبی برای نوجوان بوده و او را راهنمایی کند و یا این که می‌تواند تنها به امر و نهی نوجوان کفایت کرده و زمینه خانواده گریزی او را فراهم کند.

کارشناس دوره‌های معارفی آستان حضرت معصومه سلام الله علیها تصریح کرد: در این دوران بهتر است که والدین به جای اینکه تنها پدر و مادر فرزند خود باشند دوست او نیز شوند چون اگر پدر و مادر با فرزند نوجوان خود دوست باشند فرزندشان همه امور را با آنها در میان می‌گذارد و نیاز به کنترل شدید نوجوان نیست.

حجت الاسلام عباسی نیا با اشاره به اینکه برای دوست شدن با یک نوجوان کافی است که اعتماد او را جلب کنیم، ادامه داد: اولین و بهترین راه برای جلب اعتماد یک نوجوان صداقت است؛ بنابراین اگر والدین با فرزند نوجوان خود با صداقت رفتار کرده و او را متوجه این موضوع کنند که دوستش دارند زمینه اعتماد نوجوان به آنها فراهم شده و نوجوان تنها پدر و مادر خود را خانواده و بزرگتر خود ندانسته بلکه به چشم یک دوست نیز به آنها نگاه می‌کند.

کارشناس دوره‌های معارفی آستان حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: والدین نباید اجازه دهند که تفاوت سنی آنها با فرزندشان مانع صمیمت آنها شود بنابراین والدین باید برای راهنمایی یک نوجوان، مانند یک نوجوان فکر کرده و عمل کنند.

حجت الاسلام عباسی نیا با بیان اینکه نوجوان و فرزند ذره‌ای از وجود انسان هستند، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم ذره وجود خود را از خطرات و آسیب‌های مختلف در امان نگه داریم باید با وجود خود دوست باشیم.

وی ادامه داد: والدین باید توجه کنند که امر و نهی مستقیم بدترین روش تربیتی در دوران نوجوانی است به همین دلیل اگر والدین می‌خواهند به فرزند خود بفهمانند که چگونه رفتار کنند بهتر است در ابتدا با فرزند خود دوست شده و بعد از آن به او نشان دهند که به چه شکل رفتار کند چون دوست، حرف دوست خود را گوش می‌کند زیرا دوست برای انسان در دوران نوجوانی عزیز بوده و بیشترین اثر را بر انسان دارد.

کارشناس دوره‌های معارفی آستان حضرت معصومه سلام الله علیها یادآور شد: والدین تصور می‌کنند که فرآیند و شیوه تربیتی فرزندان در سنین مختلف یکسان هست در حالی که فرزندان در هر سن به یک شیوه تربیتی نیاز داشته و والدین برای تربیت یک فرزند صالح لازم است که این شیوه و نیازها را بشناسند.

انتهای پیام//