برای انسان های مخلص فرقی نمی کند که در کجای این دنیا باشند. این که شغلشان چه باشد و در چه محیطی رشد یافته باشند. انسانهای مخلص در هر شرایطی نگاه میکنند به این که چطور خدا را از خودشان راضی نگه دارند و این که چطور با خدمت به خلق خدا خدمت گذار باری تعالی باشند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ یکی از مخلص ترین افراد روزگار ما که در تمام عرصه های زندگی خود خالصانه و خدایی زیست شهید عبدالحمید دیالمه است.

عبدالحميد ديالمه در چهارم ارديبهشت سال ۱۳۳۳ در تهران و خانواده‏اي مذهبي چشم به جهان گشود. و درسال ۱۳۵۲ وارد دانشگاه مشهد شد. شش سال بعد درجه دكتراي دارو سازي فارغ التحصيل شد البته در دوران دبيرستان سه سالی را از مكتب حوزه علميه قم استفاده كرد و عرفان، فلسفه ومنطق را نزد استاد شهيد مطهري خواند. در آن سالها با نظرات دكتر شريعتي در زمينه هاي مختلف آشنا شد وبا نقد منطقي نشريات وي، نقش مهمي را براي آگاهي نسل جوان برعهده گرفت. عبد الحمید ديالمه فعاليت اعتقادي و مبارزاتي خود را از دوران دانشگاه آغاز كرد. و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي براي اولين بار با دعوت از اساتيد حوزه و روحانيون محترم از جمله شهيد هاشمي نژاد ، آيه الله مكارم شيرازي، آيه الله خزعلي و … آنان را براي سخنراني به دانشگاه كشانيد وفاصله بين دو قشر دانشگاهي و روحاني را به حداقل رسانيد. سيد عبدالحميد ديالمه فرصت ازدواج نيافت، اما صفات برجسته‏اي داشت كه مي‏تواند الگوي مناسبي براي جوانان باشد.تاسيس كتابخانه اسلامي،  تاسيس مجمع احياء تفكرات شيعي از جمله باقیات و صالحاتی است که این شهید بزرگوار از خود به جا گذاشته است و از بانیان آن ها به شمار میرود. سيد عبدالحميد ديالمه در سال ۱۳۵۴ ه.ش براي بررسي اوضاع منطقه چاه‏بهار و خاش و تهيه اسلحه به آنجا سفر كرد و در آنجا متوجه شد كه فروشندگان سلاح با ساواك در ارتباط هستند، لذا از خريد سلاح منصرف شد و با كوله‏باري از تجربه در راه بازگشت در چاه‏بهار، توسط ساواك دستگير شد ولي خداراشکر به دليل نبودن مدارك كافي، پس از مدّتي آزاد شد. البته ساواك در طول تحصيل او را راحت نگذاشت و با دستگيري و احضارهاي مداوم موجبات ناراحتي وي را فراهم كرد.شهيد ديالمه به مقابله با ارتجاعي‏هاي داخلي (منافقين، ملحدين و ليبرالها) با امام و امت پرداخت. وي با انتشار خبر كانديداتوري بني‏صدر خائن براي رياست جمهوري، در جلسات عمومي و هفتگي با دلايل مستند اظهار داشت «رياست جمهوري بني‏صدر براي جمهوري اسلامي فاجعه است»!او هرگز حاضر نشد از اين ديدگاه خود برگردد. در همان زمان با اصرار زياد در جلسه نطق انتخاباتي «بني‏صدر» در مشهد، داوطلب بحث آزاد، در مورد موضوعات ولايت فقيه، حقوق زن در اسلام و اقتصاد اسلامي، با او شد، البته اين پيشنهاد هرگز عملي نشد.
ديالمه پيش‏گام برگزاري جلسات دعاي كميل، به سبك مرسوم فعلي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شد و با برگزاري جلسه‏هاي دعاي كميل، در مسجد دانشگاه، سعي فراوان در تزكيه جوانان و نوجوانان كرد. البته قبل از ايشان مرحوم «حاج آقا عابدزاده» دعاي كميل را برگزار مي‏كرد اما متأسفانه اين سنت سالها بود كه از ياد رفته بود. راهپيمائي باشكوه پانزده خرداد ۱۳۵۸، مشهد با هماهنگي و ابتكار اين شهيد بزرگوار برگزار شد. در اين حركت دانشجويان مسلمان دست در دست طلاّب مدرسه علميه «نواب» نهاده و در راهپيمايي شركت كردند و شعارهاي وحدت‏آفريني چون «رهبري خميني، اساس وحدت ماست» را سردادند اين راهپيمايي گوياي دقت و ظرافت شهيد در ادامه راه انقلاب در ميان دانشگاهيان و روحانيان بود.او زماني از اختيارات ولايت مطلقه فقيه سخن مي‏گفت كه بسياري از روشنفكر مأبان مدعي اسلام و انقلاب اسلامي، حتي‏ از شنيدن آن، احساس شرم مي‏كردند.
حمايت بي‏دريغ او از انقلاب اسلامي چنان بود كه در مدّت كوتاهي، پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به عنوان يكي از مخلص‏ترين و مردمي‏ترين حاميان انقلاب اسلامي در اذهان مردم شناخته شد. با وجود حجم عظيم تبليغات سوء دشمن عليه او، با اكثريت قاطع آراء جوان‏ترين نماينده از طرف مردم شهر مشهد، در دوره اوّل انتخابات، به مجلس شوراي اسلامي راه يافت. فرصت كوتاه نمايندگي او، دوره‏اي پرتحرك بود. سخنرانيهايش در مجلس، مهديه و بعضي از مساجد تهران، بسياري از خطوط انحرافي احزاب، گروهها و روزنامه‏ها را افشا كرد. پيش‏بيني‏هاي شهيد قبل و بعد از شهادتش عموما به واقعيّت تبديل شد، حتي‏ در يكي از سخنرانيهايش، كه احتمال دارد آخرين سخنراني آن شهيد باشد، (در سوگ شهيد چمران) عوامل اصلي كه بعدها سبب جناح‏بندي نيروهاي انقلابي و ياران انقلاب و باعث تقويت عناصري گرديد كه امروزه علنا ولايت فقيه، قانون اساسي، شوراي عالي امنيت ملي، دولت و ساير نهادهاي نظام را زير سؤال مي‏برند، با دلايل و شواهد كافي معرفي كرد و گفت: «متأسفانه در جلوگيري از رشد و تقويت و روي‏كار آمدن سردمداران اين طرز تفكر، به جز دادن يك رأي منفي امروز كاري از من ساخته نيست و اين را فقط به شما مردم هشدار مي‏دهم.»شهيد ديالمه از ذخاير گرانقدر اسلام و ستاره‏اي درخشان در آسمان جمهوري اسلامي بود، و منافقين كوردل او را به شهادت رساندند. و او چنانكه شايسته‏اش بود، جان بر سر پيمان نهاد و جام شهادت را نوشيد..

پس از شهادت، پيكر پاك سيد عبدالحميد ديالمه را در مقبره «شهيد دكتر مفتح» در جوار حضرت فاطمه معصومه (س) به خاك سپردند، چرا كه «شهيد مفتح» منادي وحدت از حوزه و «شهيد ديالمه» منادي وحدت از دانشگاه بود.
محمد اسلامی