به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه سه اثر ارزشمند هنری در قالب تابلو با مضامین ماه شکسته، فرود ملائک و نوای رود با موضوع شهادت حضرت زهرا (س) از سوی مهدی فرخی هنرمند تهرانی به موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) اهداء شد.

بر اساس این گزارش این تابلوهای هنری با تکنیک آکریلیک تولید و به اکران درآمده است؛ این در حالی است که مزایای تکنیک آکریلیک چنین توصیف‌ می‌شود که «این رنگ مقاومت زیادی به تابش نور خورشید که حاوی اشعه ماورای بنفش UV است دارد و برعکس رنگ‌های روغنی که پس از گذشت چندید سال گچی می‌شوند هرگز گچی نخواهند شد»

گفتنی است در ایام دهه فجر از قالی بزرگ ابريشمي طرح باغی که شامل دونیم دايره است از سوی موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) رونمایی شده است.

خاطرنشان می‌شود این اثر درمجموع يك ۱۲ ضلعي منظم را تشكيل می‌دهد؛ این در حالی است که تاریخ این اثر به سنه ۱۰۸۲ هجری قمری بر می‌گردد و در کارگاه نعمت‌الله جوشقاني از حوالی کاشان توابع اصفهان مخصوص پوشش كف مقبره شاه‌عباس ثاني صفوي كه هم‌اکنون به مسجد امام خميني معروف بافته و تولیدشده است.

بر اساس اعلام کارشناسان موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) مساحت تقريبي این فرش درمجموع دو قطعه حدود ۵۸ مترمربع است؛ این در حالی است که این اثر تمامي تاروپود از ابريشم بوده ولي در نگاه اول شبيه پارچه مخمل بوده و ضخامت آن حدود ۲ میلی‌متر است.

گفتنی است قسمت داخلي این اثر دونیمه جمعاً به مساحت ۲ متر و ۵۸ سانتيمتر و به‌اندازه محل نصب صندوق روي قبر خالي گذاشته‌ شده است؛ این در حالی است که ابعاد مجموع دونیم دايره ۸۲۰×۸۲۰ سانتيمتر است.

لازم به ذکر است که در ترجمه فارسي کتاب«سيري در هنر ايران» از این اثر یا شده است تا جایی که درانتهای جلد دوازدهم به موضوعی بسیار مهم تصریح‌شده است«مجموع قالی‌های فوق به‌یقین در زمره يكي از عجايب هفت‌گانه فرش دستباف در جهان به شمار می‌رود» این در حالی است که یک‌نیمه از این فرش دوتکه، ۸۵ سال قبل یعنی در سال ۱۹۳۱ ميلادي در«نمايشگاه جهاني هنر ايران» در لندن مشاركت داده شد.