استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امام زمان(عج) به عنوان والی و امام حکومت عدل جهانی می فرمایند که« في إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِي أسوَهٌ حَسَنَهٌ» ؛ فاطمه دختر رسول خدا(ص) برای من بهترین اسوه است، گفت: رمز این ماندگاری و اسوه بودن در صدیقه بودن حضرت زهرا سلام الله علیها است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام ضیایی، استاد حوزه علمیه قم، در آستان حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: امام صادق(ع) می فرمایند که « إِنَّ فَاطِمَهَ سلام الله علیها صِدِّیقَهٌ شَهِیدَهٌ».

وی با بیان اینکه انسان در محدوده دنیا عبد است و عبد نبودن ممکن نیست زیرا فرار از قانون، سنت و حکومت خدا ممکن نیست و انسان به جبر عبد آفریده شده است، افزود: در کنار این جبر به عبد بودن، انسان می تواند خود معبودش را خود انتخاب کند که این معبود می تواند خدا یا غیر خدا باشد.

وی افزود: خداوند از فرزندان آدم(ع) عهد گرفته و در آیه ۶۰ سوره یس می فرماید که « أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ،و َأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ » یعنی اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را مپرستيد زيرا وى دشمن آشكار شماست و اينكه مرا بپرستيد و اين است راه راست.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند در این آیه ماهیت صراط مستقیم را بیان می فرماید و می فرماید که صراط مستقیم همان عبودیت و بندگی من است و انسان نیز با خداوند عهد کرده که از این مقام که برای آن آفریده شده دوری نکند.

حجت الاسلام ضیایی با تأکید براینکه صراط مستقیم همان راهی  است که بسیاری از منعمان و انسان های پاک در آن قدم گذاشته اند، افزود: در آیه ۶۹ سوره نساء به چهار گروه از این راه یافتگان اشاره شده و خداوند می فرماید که « وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفيقاً».

وی افزود: خداوند در این آیه نبیین، صدیقین، شهدا و صالحان را در صراط مستقیم عنوان می کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همانطور که بیان شد از امام صادق(ع) پرسش می شود که اوصاف حضرت زهرا سلام الله علیها را تبیین کند و ایشان می فرمایند که همانا فاطمه زهرا سلام الله علیها صدیقه شهیده هستند که این حدیث این افق از معنا را برای ما روشن می کند که جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن و در سوره مبارک حمد در مقام صراط مستقیم و صراط عبودیت است و حضرت زهرا سلام الله علیها در مقام کسانی هستند که خداوند به ایشان نعمت داده است.

حجت الاسلام ضیایی اظهار کرد: امام صادق(ع) در ادامه حدیث می فرمایند که به کسی صدیق یا صدیقه می گوید که همه شئونش در مقابل کذب که پوچی و تهی بودن است قرار داشته و تمامی حرکات و رفتارهای چنین صدق است و هر گامی که بر می دارد در صراط مستقیم برداشته و صدق است؛ بنابراین حضرت زهرا سلام الله علیها که صدیقه هستند این صدیقه بودن نشان می دهد که تمام کارها و گام های ایشان در زندگی صدق و درست است.

وی افزود: بنابراین اگر حضرت زهرا سلام الله علیها در جایی اعتراضی کرده این اعتراض درست است و اگر در جایی سکوتی کرده، باز هم این سکوت صدق است و می بایست سکوت می کرد و اگر در جایی گریه کرده نیز این گریه صدق است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در بیان اهمیت مسأله صدق همین اندازه بس که رسول خدا(ص) در پاسخ به این پرسش که آیا مؤمن می تواند کاذب باشد می فرمایند« هرگز ایمان با کذب سازگار و قابل جمع نیست و مؤمن ممکن است ترس داشته باشد، بخل بورزد ولی ایمان با کذب قابل جمع نیست و مؤمن به هیچ وجه دروغگو نبوده و همواره صادق است».

حجتالاسلام ضیایی افزود: خداوند در قرآن کریم روز قیامت را روز صادقین عنوان کرده و می فرماید که این روز تنها برای انسان های صادق مفید است.

وی افزود: هرکس که می خواهد شعائر فاطمی را تعظیم کنید به طور مشخص باید به صداقت و صدیق بودن حضرت زهرا سلام الله علیها نگاه کرده و از آن الگو برداری کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: شاید عمر حضت زهرا سلام الله علیها از نظر کیفی ۱۸ سال باشد ولی ایشان لیله القدری هستند که عمری به بلندای تاریخ داشته و  برای امت بشری خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ هستند.

حجت الاسلام ضیایی با تأکید بر اینکه امام زمان(عج) به عنوان والی و امام حکومت عدل جهانی می فرمایند که« في إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِي أسوَهٌ حَسَنَهٌ» ؛ فاطمه دختر رسول خدا(ص) برای من بهترین اسوه است، یادآور شد: رمز این ماندگاری و اسوه بوده در صدیقه بودن، حضرت زهرا سلام الله علیها است.