سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه در قرآن کریم نماز گزاران حقیقی از این رذایل اخلاقی بری دانسته شده اند، گفت: بر این اساس پيامبر خدا(ص) می فرمایند«محبوب ترين عمل نزد خداوند عملى است كه ادامه دار باشد، گر چه اندك باشد.»

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در آیین بیان درس های اخلاقی و تربیتی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد، با بیان اینکه در قرآن کریم نماز گزاران حقیقی از این رذایل اخلاقی بری دانسته شده اند، گفت: بر این اساس پيامبر خدا(ص) می فرمایند«محبوب ترين عمل نزد خداوند عملى است كه ادامه دار باشد، گر چه اندك باشد.»

وی افزود: انقطاع الی الله از دیگر درس های قرآن کریم برای مسلمان است، قرآن کریم می فرماید« اگر نیت و حقیقت کار برای خداوند متعال باشد بی نیازی از پاداش و تشکر مردم در قلب و عمل و شکل خواهد گرفت.»

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به این که پیامبر رحمت اسوه اخلاق حسنه از منظر قرآن کریم است، تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۴ سوره قلم فرموده است که«وَ إِنَّکَ لَعَلي‏ خُلُقٍ عَظيمٍ؛ و همانا تو بر ملکه نفسانی بزرگی ( که همه اخلاق فاضله انسانی در آن جمع است ) استواری.» این در حالی است که رسول گرامی اسلام می فرماید«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ براستى كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده ام.»

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به این که عیب جویی و سخن چینی دو رذیله منفور قرآن کریم است، اظهار کرد: این دو رذیله اخلاقی جامعه اسلامی و به طور کل جوامع بشری را به مهلکه های خطرناک می کشاند.

وی افزود: امام علی(ع) در توصیف آثار این رذایل چنین می فرماید«يا عَبدَ اللّه، لا تَعجَلْ في عَيبِ أحَدٍ (عَبدٍ) بِذَنبِهِ فلَعَلَّهُ مَغفورٌ لَهُ ، و لا تَأمَنْ عَلى نَفسِكَ صَغيرَ مَعصِيَةٍ فلَعَلَّكَ مُعَذَّبٌ عَلَيهِ ، فَلْيَكفُفْ مَن عَلِمَ مِنكُم عَيبَ غَيرِهِ لِما يَعلَمُ مِن عَيبِ نَفسِهِ ، وَ لْيَكُنِ الشُّكرُ شاغِلاً لَهُ عَلى مُعافاتِهِ مِمّا ابتُلِيَ بِهِ غَيرُهُ؛ اى بنده خدا؛ در خرده گيرى از گناه كسى شتاب مكن؛ زيرا چه بسا كه او آمرزيده شده باشد. و در مورد خويش، به گناه كوچكى كه كرده اى، ايمن مباش؛ زيرا شايد كه به سبب آن عذاب شوى. پس، هر يك از شما از ديگرى عيبى بداند، نبايد به خرده گيرى از او بپردازد ؛ زيرا مى داند كه خود نيز عيبى دارد و بايد شكر اين موهبت كه عيبهايى كه در ديگران هست در او نيست، وى را به خود مشغول دارد و از عيب جويى ديگران باز ايستد.»

وی در ادامه به بررسی آثار«هله و جزع» از منظر قرآن کریم پرداخت و یادآور شد: امام علی(ع) می فرماید«الحرص لا یزید فی الرزق؛ حرص، رزق را زیاد نمی‌کند.» این در حالی است که در عبارات دیگر حرص از سوی معصومین علیهم السلام چنین توصیف شده است که «رُبَّ حریمص قتله حرصه؛ چه بسا انسان حریص که حرصش او را بکشد.» و یا «لیس لحریص غناء؛ حریص، هرگز بی نیاز نمی‌شود.»

انتهای پیام/۱۱۲