شک ندارم شروع ماه رجب خودش عید است. شک ندارم میلاد حضرت امام باقر عید بزرگی است. و شک ندارم اولین پنج‌شنبه ماه رجب روز خاصی است. روز خاصی که شام آن «لیله الرغائب» است. شب خاصی برای آرزوهای معنوی. عجب مصادفت‌های پرشکوهی! چه عیدانه ای بدهد خدا… برای کسانی که قدر این روز و شب را بدانند.

پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: لحظات زیبای تحویل سال در کنج دنج حرم نشسته بودم و به صحبت‌های حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گوش می‌دادم. ایشان از دعای لحظات تحویل سال می‌فرمودند و راجع به عبارت «حول حالنا الی احسن الحال» توضیح می‌دادند. روشنمان می‌کردند که احسن الحال یعنی چه… می‌فرمودند احسن الحال را در ابعاد مختلف زندگی از خدا بخواهید. سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و خصوصاً معنوی…
حالا درست ده روز گذشته است. و من در این مدت خیلی به استجابت دعاهایم در لحظات تحویل سال فکر کرده‌ام. به خسته شدنم از حال خراب معنوی که در این روزمرگی‌های پوچ دنیا مرا از حال خوش با خدا بودن دور کرده. ده روز است که به دنبال زمینه‌ای برای تحول حالم می‌گردم. من برای خودم احسن الحال معنوی را از خدا التماس کردم. کنار مرقد بانوی کرم از خدا خواستم تا در همین بهار دل‌انگیز، دلدادگی به عبادت را احساس کنم. سردی کسالت از نمازم بیرون رود و گرمای پرمهر توجه الهی را در قنوت‌هایم لمس کنم. بریدن از غیر او و دل بستن به لطف او را یاد بگیرم و مال خدا بودن را تجربه کنم.
حالا درست ده روز گذشته و قلب من پر از اشتیاق است تا طعم شیرین استجابت این دعای بی‌شک مستجابم را بچشم. ده روز از شروع بهار زمین گذشته است و امروز روز شروع بهار آسمان است، بهار معنویت.
آری ماه رجب، ماه آغازین فصل عبادت (رجب، شعبان، رمضان) حلول کرده است. و چه زیبا شروعی دارد این ماه پرعظمت. بسم‌الله این ماه میلاد حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام است. آن امام همام که معنویت و مناجات و عبادت را از پدر بزرگوارشان حضرت زین‌العابدین امام سجاد علیه‌السلام به ارث برده و در علم و معرفت خودشان استاد بزرگ تشیع و اصلاً شکافنده علوم (باقرالعلوم) هستند. این جشن میلاد برای تمام شیعه خاص و باشکوه است.
امروز در دلم آرام و قرار ندارم. شک ندارم شروع ماه رجب خودش عید است. شک ندارم میلاد حضرت امام باقر عید بزرگی است. و شک ندارم اولین پنج‌شنبه ماه رجب روز خاصی است. روز خاصی که شام آن «لیله الرغائب» است. شب خاصی برای آرزوهای معنوی. عجب مصادفت‌های پرشکوهی! چه عیدانه ای بدهد خدا… برای کسانی که قدر این روز و شب را بدانند. خوش به حال روزه‌داران این روز. چقدر روایات عجیب از روزه ماه رجب آمده است! دیروز به دلم افتاد در آستانه ماه رجب مفاتیح‌الجنان را نگاهی بکنم. چشمم خیره ماند در فضیلت این ماه و فضایل روزه در این ماه حرام:
حضرت موسی‌بن جعفر علیهماالسلام: رجب نام نهری در بهشت است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است هرکس یک‌روز از ماه رجب را روزه بگیرد به‌یقین از آن نهر بیاشامد…
رسول خدا صلی‌الله‌علیه‎‌‌وآله: کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بدارد مستحق خوشنودی بزرگ خدا می‌شود و خشم حق از او دور می‌گردد و دری از درهای دوزخ به رویش بسته می‌شود.
رسول خدا صلی‌الله‌علیه‎‌‌وآله: رجب را «أصَبّ» [یعنی فرو ریزنده تر] می‌گویند چون رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‌شود. پس بیشتر بگویید: أستَغفِرُ الله وَ أسألُهُ التّوبَه…
رسول خدا صلی‌الله‌علیه‎‌‌وآله: رجب، ماه بزرگ خداست و ماهی در احترام و فضیلت به آن نمی‌رسد.

عمار علی دوست

انتهای پیام//