عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اعتکاف در قرآن کریم جایگاه مهمی دارد، گفت: جایگاه معتکف در قرآن کریم با طواف کننده بیت الله الحرام و نماز گزار کعبه همسان است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به اینکه ماه رجب ماه ولادت امام علی(ع) است، گفت: امام علی(ع) در این ماه سه روز را در خانه خدا معتکف می شود و مراسم اعتکاف به نوعی همراهی امام علی(ع) در این سنت پسندیده اسلامی است.

وی افزود: اعتکاف در قرآن کریم جایگاه مهمی دارد و آیه ۱۲۵ سوره بقره در این زمینه می فرماید« وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» یعنی و ( به یاد آرید ) زمانی که ما این خانه ( کعبه معظمه ) را مرجع مردم و جایگاه امن و امان قرار دادیم و ( گفتیم ) از مقام ابراهیم محلّی برای نماز بگیرید ( از پشت سر یا جانب راست یا چپ آن )، و به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاوران ( یا اعتکاف کنندگان ) و رکوع و سجده کنندگان پاکیزه نمایند».

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خداوند در این آیه می فرماید که من از حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) پیمان گرفتم که خانه من را برای سه دسته پاک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: خداوند در این آیه از حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل (ع) عهد می گیرد که خانه اش را برای سه دسته یعنی طواف کنندگان، عاکفین و نماز گزاران پاکیزه کنند.

وی افزود: منظور از عاکفین همان معتکفان است و این آیه به ما نشان می دهد که فرهنگ اعتکاف سابقه ای طولانی دارد و به دوران حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) برمی گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: همچنین این آیه جایگاه اعتکاف را به ما نشان می دهد و بیان می کند که اعتکاف به قدری ارزشمند است که پیامبری مانند حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) موظف هستند که خانه خدا را برای معتکفان و طواف کنندگان پاکیزه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: این آیه بیانگر جایگاه معتکفان نیز هست و در این آیه معتکف در کنار نمازگزار و طواف کننده خانه خدا قرار گرفته است.

وی با اشاره به معنی واژه «عاکف» گفت: عاکف به کسی گفته می شود که ملازم  و مقیم مکانی است بنابراین شرط اول اعتکاف این است که فرد در مسجد بماند و امام رضا(ع) در زمینه حدیثی دارند و می فرمایند که« معتکف حق ندارد در آن مدتی که در اعتکاف بوده از مسجد خارج شود مگر کار مهمی که ناچار باشد برای انجام آن خارج شود».

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: حقیقت اعتکاف جدا شدن از دنیا و مردم و در عین حال قرار گرفتن در میان جماعت مسلمانان است و در همین زمینه حدیث نورانی می فرماید که اعتکاف به جز در مسجد نبی، مسجد الحرام و مسجدی که جامع باشد جایز نیست و بیان همین نکته نشان می دهد که میان تفکر رهبانیت و اعتکاف تفاوت وجود داشته و اعتکاف رد رهبانیت است.