مدیر فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: گنجینه قرآنی کتابخانه حرم کریمه اهل بیت(ع) یکی از بی نظیرترین مجموعه ها و گنجینه های قرآنی در سطح کشور است.

حجت الاسلام محمدی کرامانشاهی در گفت و گو با پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: گنجینه قرآنی کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، یکی از بی نظیرترین مجموعه ها و گنجینه های قرآنی در سطح کشور است و به عنوان پایگاهی برای دفاع از شیعه قلمداد می شود.

مدیر فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، افزود: در گنجینه قرآنی کتابخانه حرم بانوی کرامت، مجموعه ای از قرآن های چاپی، خطی که قدمت بعضی از آن ها به ۱۸۰ سال می رسد، نگهداری می شود و کارهای هنری بسیار زیبایی و ارزشمندی روی آن ها شده است.

وی خاطر نشان کرد: فهرست بندی گنجینه قرآنی کتابخانه حرم کریمه اهل بیت(ع) بر اساس اسامی کاتبین این کتاب آسمانی می باشد که هم اکنون از ۱۵۰ کاتب حرفه ای و نام آشنا در این عرصه  با انواع رسم الخط ها و انواع شیوه های چاپ و انواع قطع ها و خطوط و تنوع محل چاپ در داخل و خارج از ایران و همچنین با تنوع بسیار زیاد کاغذ های مورد استفاده قرار گرفته و گوناگونی جلد های قرآن از نظر ظاهری و آرایه های مختلف، در این مجموعه بسیار نفیس و ارزشمند وجود دارد که در نوع خود بی نظیر هستند و می تواند به عنوان یک مرجع برای علوم قرآنی باشد.

حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی در ادامه با اشاره به تنوع ترجمه های موجود از قرآن کریم در این مجموعه گفت: وجود انواع ترجمه ها به زبان های مختلف از قبیل چینی، آلمانی، سواحیلی، انگلیسی و…از دیگر محاسن گنجینه قرآنی کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می باشد.

مدیر فرهنگی و هنری حرم کریمه اهل بیت(ع) ضمن تبیین دسترسی آسان به پیشینه چاپ و کاتب و نوع خطی که مورد استفاده قرار گرفته است گفت: هر نسخه ای که دراین گنجینه وجود دارد یک معرفی کاملی از آن به همراه شناسنانه کامل از حیث تاریخ چاپ، محل چاپ، اسم کاتب و… که می تواند به مراجعین کمک نماید، ضمیمه آن نسخه شده است که علاقه مندان می توانند از حیث تاریخی نیز با نسخه مورد نظر آشنا شوند.

وی با اشاره به تعداد نسخ در این گنجینه قرآنی نفیس کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، گفت: در حال حاضر در نمایشگاه گنجینه قرآنی کتابخانه آستان مقدس به عنوان نمونه حدود ۱۲۰۰ نسخه برای علاقه مندان در معرض بازدید جهت استفاده قرار گرفته است اما با نسخ موجود در مخزن اصلی حدود ۴۰۰۰ نسخه در کتابخانه موجود می باشد که در نوع خود از مجموعه های با ارزش است.

حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی با اشاره به شهرت کاتبان کشوری در عرصه کتابت قرآن کریم از دیرباز گفت: اولین نسخه های کتابت چاپی قرآن کریم در ایران در شهر تبریز انجام می شده است و شهرهای خوانسار، طالقان، اصفهان، شیراز و تبریز منشا کتابت قرآن کریم بوده اند و از خطاطان و هنرمندان قرآنی این شهرها نسخه های بی بدیل که در نوع خود هنرمندانه  کتابت و صفحه آرایی شده است در گنجینه قرآنی موجود می باشد که نشان از این دارد که مردم ایران از دیرباز معتقد و حافظ این کتاب آسمانی بوده اند و هنر خود را صرف این کتاب گرانقدر کرده اند.

وی با اشاره به نوع چاپ های قرآن کریم گفت: در ابتدا چاپ به صورت سربی بوده است که با توجه به سربی بودن حروف کاغذها حالت برجستگی به خود گرفته اند و صفحه به حالت خط بریل در می آید و سپس با پیشرفت در این عرصه، چاپ ها به صورت سنگی در آمده اند و از دو نوع چاپ قدیمی نیز نسخه های قرآنی در این گنجینه وجود دارد و عمده این قرآن ها توسط مردم اهدا شده است.

مدیر فرهنگی و هنری حرم بانوی کرامت با اشاره به تنوع قرآن های موجود از حیث هنری گفت: با توجه به اینکه در ۱۰۰ سال اخیر شماره گذاری صفحات و آیات در قرآن کریم به سبک امروزی، صورت گرفته است و تقریبا قبل از آن این کار انجام نمی شده، در این گنجینه نفیس قرآنی کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، نسخه های متعددی بدین سبک و سیاق وجود دارد که در نوع خود بسیار جالب است.

حجت الاسلام محمدی کرامانشاهی با ادامه با اشاره به تنوع خطوط به کار رفته در کتابت قرآن های موجود گفت: استفاده هنرمندانه از خطوط  ثلث، نسق، تعلیق و تلفیق این دو و کتابت به رسم الخط نستعلیق، ریحانی (یکی از زیباترین خطوط هنری در کتابت قرآن کریم) و دیگر رسم الخط های عربی و فارسی از جمله نسخه های متنوع و هنرمندانه در این مجموعه است که توسط کاتبان به کار رفته است.

وی با اشاره به زیبایی خاص خط ریحانی در کتابت قرآن کریم اظهار داشت: خط ریحانی از جمله خطوط بسیارهنری است که زیبایی خاصی دارد و شاهکاری در باب خطوط قرآنی است.

مدیر فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با اشاره به وجود قرآن های قدیمی با سبک و سیاق کوفی گفت: دراین مجموعه نفیس، قرآن هایی وجود دارد که اعراب و تنوین کلمات در خود کلمه تعبیه شده است و نزدیک به رسم الخط کوفی است که از نظر هنری بسیار کار فاخر و ارزشمندی به شمار می رود.

وی افزود: وجود انواع جلدهای قرآنی از قبیل چوبی، فلزی، چرمی و منبت کاری شده به صورت هنری و کاملا هنرمندانه به سبک و سیاق قدیمی از جمله آثاری است که در این گنجینه نفیس قرآنی موجود می باشد.

حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی در پایان تاکید کرد: در واقع در این گنجینه قرآنی یک ترکیب کاملی صورت گرفته است و پیشنهاد میکنیم در شهر های بزرگ، متولیان امور یک گنجینه قرآنی داشته باشند تا علاقه مندان بتوانند از آنها استفاده کنند به خصوص در شهرهایی که پیروان ادیان و مذاهب دیگر حضور بیشتری دارند.

انتهای پیام /۱۱۰