کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ولایت باوری را مهمترین شرط قبولی اعمال مؤمن توصیف کرد و گفت: از منظر ثقلین شرط قبولى نماز مؤمن ولایت است؛ بر این اساس منابع ثقلین تقوا را محور ولایت باوری میداند.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجتالاسلام سید محمدصادق میر شفیعی در آیین سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد شرایط قبولی اعمال را از منظر شرع مقدس اسلام موردبررسی قرار داد و اظهار داشت: شاخصههای قبولی اعمال از منظر قرآن کریم آثاری دارد که چنین توصیفشده است «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا يَکْسِبُو؛ و اگر اهل شهرها و روستاها ایمان میآوردند و پروا پیشه میکردند مسلماً درهای برکتهایی از آسمان و زمین را بر روی آنها میگشودیم و لکن آیات ما را تکذیب کردند، پس آنها را به سزای آنچه کسب میکردند دچار ساختیم.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه ایمان به خدا اولین شرط قبولی اعمال است، عنوان داشت: نبود ایمان حقیقی در قلب و عمل انسان مقدمه تباهى اعمال او خواهد بود تا جایی که قرآن کریم فرموده است«وَ مَنْ یكْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ؛ كسى كه انكار كند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد، اعمال او تباه مى گردد.»
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ولایت باوری را مهمترین شرط قبولی اعمال مؤمن توصیف کرد و گفت: امام باقر(ع) در تشریح و ترسیم این هویت از شاخصهای قبولی اعمال چنین فرموده است«كُلُّ مَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَهٍ یجْهِدُ فِیهَا نَفْسَهُ وَ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ فَسَعْیهُ غَیرُ مَقْبُول؛ هر كسى كه به خدا ایمان دارد و عبادتهای طاقتفرسا هم انجام میدهد ولى امام لایقى از طرف خدا ندارد، تلاشش بیفایده است.»
وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در پاسخ كسى كه پرسید مبنای قبولى نماز چیست، امام در پاسخ او فرمودند«وَلَایتُنَا وَ الْبَرَاءَهُ مِنْ أَعْدَائِنَا؛ ولایت ما اهل بیت(ع) و برائت از دشمنان ما»؛ بنابراین شرط قبولى نماز، ولایت است، بر این اساس منابع ثقلین تقوا را محور ولایت باوری میداند.
حجتالاسلام میر شفیعی با اشاره به اهمیت و جایگاه تقوا در سنجش اعمال مؤمن اضافه کرد: رسول اکرم(ص) در روایتى چنین میفرمایند«لَوْ صَلَّیتُمْ حَتَّى تَكُونُوا كَالْأَوْتَارِ وَ صُمْتُمْ حَتَّى تَكُونُوا كَالْحَنَایا لَمْ یقْبَلِ اللَّهُ مِنْكُمْ إِلَّا بِوَرَعٍ؛ اگر آنقدر نماز بخوانید تا همچون زه كمان شوید و آنقدر روزهبگیرید تا همچون كمان خم شوید، خدا از شما قبول نمیکند، مگر اینکه انسان با ورع باشید.»
وی با اشاره به اینکه تقوا را هویتی رفتاری از مؤمن توصیف کرد و که در ذیل ولایت محوری مؤمن شکل میگیرد، ابراز داشت: خداوند متعال برای محافظت از انسان در زمین حجت و نمایندگانی صالح قرار داده است تا همواره وکیل و حفیظ انسان در مسیر بندگی باشند.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه اداى حقوق مردم از دیگر شاخصهای قبولی اعمال مؤمن است، اظهار داشت: رسیدگى به نیازمندان و اداى حقوق مردم و محرومان به درجهای از اهمیت است كه گاهى قبولى عبادت بستگى به آن دارد؛ بر این اساس پرداخت حقوق مالی دین ازجمله خمس و زکات از اولینهای تمسک به تکلیف شرع مقدس است.
وی ادامه داد: امام رضا (ع) در تشریح این شاخص چنین فرموده است«فَمَنْ صَلَّى وَ لَمْ یزَكِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُه؛ هر كس نماز بخواند ولى زكات و مالیات اسلامى نپردازد، نمازش قبول نمیشود.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به اینکه مال حلال و مباح از مبانی اولیه عمل به احکام مالی دین مبین اسلام است، گفت: امام على (ع) خطاب به كمیل در تشریح این مهم فرمودند«یا كُمَیلُ انْظُرْ فِى مَا تُصَلِّى وَ عَلَى مَا تُصَلِّى إِنْ لَمْ یكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ؛ اى كمیل نگاه كن ببین كه در چه چیز نماز میگزاری و بر روى چه چیز به نماز ایستادی. اگر آن چیزى را كه براى نمازت استفاده میکنی، حلال و مباح نباشد، نمازت قبول نیست.»
حجتالاسلام میر شفیعی با بیان اینکه خیرخواهى نسبت به دیگران از دیگر شرایط پذیرش اعمال و احکام شرع مقدس اسلام است، گفت: شرع مقدس اسلام در تشریح این شاخصه باری مؤمن ولایت باوری را محور و تقوا را زیربنای همه این مبانی توصیف کرده است.