پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: در سال ۲۰۱ هجری قمری، بانویی از خاندان پاک عصمت و طهارت به شوق دیدار امام زمان و برادر خود در سرزمین طوس، عازم سفر  و در بین راه به شهر قم وارد می شود اما بنا به حکمتی که خداوند اراده کرده است در ظاهر موفق به دیدار برادر نشده و در این شهر مقدس به خاک سپرده می شود و بارگاه منورش محل آمد و شد عرشیان و فرشیان می شود.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، بانویی از تبار انبیای الهی و سلاله پاک خاندان عصمت و طهارت است که مژده آمدنش را قبل از تولد امام صادق علیه السلام به شیعیان و دوستدارانش داده اند و در روایتی فرمودند: « انّ للّه حرماً و هو مكه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا و ان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الكوفه الا و انَّ قم الكوفة الضغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الی قم تقبض فیها اموأة من ولدی اسمها فاطمه بنت موسی علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة با جمعهم» :خداوند حرمی دارد كه مكه است پیامبر حرمی دارد و آن مدینه است و حضرت علی علیه السلام حرمی دارد و آن كوفه است و قم، كوفه كوچك است كه از هشت در بهشت سه در آن به قم باز میشود – زنی از فرزندان من در قم از دنیا میرود كه اسمش فاطمه دختر موسی علیه السلام است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت میشوند.(۱)

در این خصوص امام جواد علیه السلام نیز می فرمایند: « من زار قبر عمتی بقم فله الجنة »

كسی كه عمه ام را در قم زیارت كند پاداش او بهشت است.(۲) :

همچنین در زیارت نامه حضرت که از امام رضا علیه السلام نقل شده آمده است:« یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه فان لک عندالله شأنأ من الشأن» : ای فاطمه! در بهشت، شفیع من باش که نزد خدا برای شفاعت نمودن، جایگاهی ویژه داری (۳)

مقام و عظمت حضرت معصومه سلام الله علیها با توجه به متن زیارت نامه ای که از امام رضا علیه السلام صادر شده است، امری یقینی و غیر قابل انکار است و نشان از جایگاه ویژه حضرت نزد خداوند دارد که می تواند شیعیان را در روز قیامت شفاعت کند و این مساله دلالت بر مقام رفیع این حضرت است که به واسطه عبادت و و لایت مداری و خداشناسی به این مرتبه نائل شده است.

بعد از رحلت شهادت گونه و خاکسپاری حضرت ، به برکت وجود این بانو، شهر قم تبدیل به ام القرای جهان اسلام و مرکز نشر معارف اسلامی و صدور معارف دینی به دیگر سرزمین ها شد و مشتاقان فراگیری علوم دینی از سرتاسر جهان به این شهر مهاجرت کرده و جزء تربیت یافتگان حضرت شدند.

کریمه اهل بیت(ع) واسطه فیض الهی است برای مجاوران و زائران خود و مشتاقان بهره گیری از این فیض الهی همواره به امید طلب شفاعت و قرار گرفتن در زمره دوستداران این حضرت به زیارت این بانو مشرف می شوند و طلب مغفرت کرده و حضرت را واسطه بین خود و خدا قرار می دهند.

کرامات حضرت در حق مجاوران و زائرانش آنقدر زیاد است که در این مقال نمی گنجد به آن پرداخته شود اما همین بس که امام رضاعلیه السلام خطاب به «سعد بن سعد اشعری» فرمودند: ای سعد! از ما قبری در نزد شما هست. سعد می‌گوید: عرض کردم: فدایت گردم، آیا قبر فاطمه دختر حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام را می‌فرمایید؟ امام رضا فرمودند: آری، هر کس او را زیارت کند در حالی ‌که عارف به حقّ او باشد، بهشت از آن اوست. (۴)

قرار گرفتن در مسیر الطاف خاص الهی و بهره مندی از فیض خداوند مشروط به انجام تکالیفی است که خداوند بر عهده بندگان قرار داده و انسان ها به انجام آن ها امر کرده است که مسئله زیارت و محبت داشتن به انبیاء و اهل بیت(ع) و امامزادگان، در واقع یکی از همان اعمالی است که محبوب خداوند است و می تواند رحمت الهی را جذب نماید.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، با هجرتی الهی که داشتند، جایگاهی رفیع نزد خداوند دارند که به حق واسطه فیض است و داشتن محبت این بانو و عرض ارادت و زیارتش باعث تقرب به ساحت قدس الهی خواهد شد و انسان می تواند به واسطه قرار گرفتن در زمره ارادتمندان آن حضرت، نسیم بهشت را استشمام کند و از کسانی باشد که مورد عنایت، شفیعه روز محشر است.

فیوضات الهی در تمام عالم گسترده است و تمامی انسان ها می توانند از این رحمات بهره مند شوند اما بهره مندی از فیض اکمل الهی به یقین از واسطه هایی خاصی به انسان ها می رسد که وجود با برکت انبیاء الهی و اهل بیت(ع) و امامزادگان می توانند واسطه به حقی باشند که وجود نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها نیز یکی از همین واسطه های فیض خداوند بر بندگان است.


۱- بحارالأنوار ج : ۹۹ ص  ۲۶۶

۲- كامل الزيارات ص۳۲۴

۳- زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه(س)

۴- عيون أخبار الرضا عليه السلام ج۲ ص۲۶۷