استاد حوزه و دانشگاه گفت: حمایت و امداد از سوی خداوند گاهی امداد غیبی است و دیده نمی‌شود و خداوند انسان را در مسائل زندگی یاری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام‌ رفیعی با بیان اینکه جنگ احزاب مهم‌ترین جنگ در تاریخ اسلام و کلید پیروزی مسلمانان است اظهار داشت: جنگ احزاب از جنگ‌های پرحادثه تاریخ است و جنگی کمرشکن برای مشرکان بود.

وی با اشاره به جمعیت حدود ۱۰ هزار نفری مشرکان که آماده حمله به مدینه شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) ۳ هزار نیرو جمع‌آوری کرد و خندقی را به پیشنهاد جناب سلمان کنده شد، در این جنگ ۵ نفر موفق به عبور از خندق شدند، یکی از کسانی که از خندق عبور کرد عمر بن عبدود بود که توسط امیرالمؤمنین(ع) کشته شد.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه جنگ احزاب را فتح الفتوح بیان کرد و افزود: آیه نهم سوره احزاب به چگونگی پیروزی احزاب در این جنگ پرداخته است، اینکه این پیروزی نعمت است و باید این نعمت را یادکرد چرا که پیروز شدن در امور نعمت است و باید قدر آن را دانست.

وی ابراز کرد: آیه نهم سوره احزاب راه‌های امداد غیبی در جنگ احزاب را  بیان می‌کند که یکی فرستاده شدن طوفان و دیگری لشکری از غیب بود که از سوی خداوند برای کمک به جبهه مؤمنان فرستاده شد.

رفیعی عوامل پیروزی جنگ احزاب را دو چیز بیان کرد و گفت: حمایت و امداد از سوی خداوند گاهی امداد غیبی است و دیده نمی‌شود و خداوند انسان را در مسائل زندگی یاری می‌کند، امداد غیبی به معنای چیزی است که ما حسابی بر روی آن باز نکرده‌ایم اما برخی عوامل سبب یاری‌رساندن به انسان و موفقیت آدمی در این کار می‌شود.

وی به ماجرای حضرت یوسف(ع) و زلیخا و به سخن درآمدن کودک در این ماجرا اشاره کرد و افزود: به سخن درآمدن حضرت عیسی(ع) در گهواره و یا قرار دادن کودک از سوی مادر موسی(ع) در آب دریا نمونه‌های دیگر امداد غیبی است.

رفیعی به موارد امداد غیبی اشاره کرد و گفت: الهام، امداد غیبی توسط یک شخص، فرشته، اشیاء، حیوان، و خواب مواردی هستند که در طول تاریخ به انبیاء و اولیا از این طریق کمک شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با تقسیم‌بندی مؤمنان به سه دسته گفت: نخستین گروه مؤمنان راست‌گو و راسخ در ایمان مانند سلمان فارسی، دسته دوم مؤمنان معمولی و دارای ایمان ضعیف و سومین دسته منافقان هستند که ادعای ایمان می‌کنند.

انتهای پیام /۱۱۰