عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تنها چیزی که موجب آرامش قلب و روح انسان می شود یاد خداوند است، گفت: حقیقت ذکر این است که انسان همواره به یاد خدا باشد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز در بیان درس هایی از قرآن کریم در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به آیه ۲۸ سوره رعد گفت:  خداوند در این آیه می فرماید« الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قَلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ‏» یعنی(هدایت شدگان) کسانى هستند که ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‏گیرد، بدانید که تنها با یاد خدا دلها آرام مى‏گیرد.

وی افزود: آنچه مایه آرامش دل هاست، ذکر خداوند است و ذکر خدا محدود به ذکر زبانی نیست بلکه حقیقت ذکر این است که انسان همواره به یاد خدا باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عفو و بخشش شیوه بزرگان است همان گونه که حضرت یوسف(ع) با وجود گناه برادران از خطای آنها گذشت و بعد از ببخش آنها را مورد سرزنش قرار نداد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه انسان نباید از رحمت الهی ناامید شود، گفت: یأس و ناامیدی کفر است و حضرت یعقوب(ع)با وجود کار پسرانش هرگز از رحمت خدا ناامید نشد.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در این زمینه تصریح کرد: لقمان به پسرش می فرماید که از خداوند آنچنان خوف داشته باش که اگر تمامی اعمال صالح انس و جن را نزد او ببری امید به پذیرش نداشته باشی و به خداوند چنان امید داشته باش که اگر گناهانی به اندازه تمام جن و انس نزد او ببری تو را مورد بخشش قرار می دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبیری با بیان اینکه در آیه ۸۳سوره یوسف بدترین فریب نفس، تسویل معرفی شده است، گفت: خداوند در این آیه می فرماید« قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا  فَصَبْرٌ جَمِيلٌ  عَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ».

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: در این آیه حضرت یعقوب(ع) به پسرانش پس از اینکه بنیامین را مانند یوسف بازنگرداندند فرمود که این تسویل است و نفس شما عمل زشت شما را در نزد شما زیبا جلوه داده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تسویل زیبا جلوه دادن عمل زشت در نگاه انسان از جانب نفس است، تصریح کرد: تسویل همان تزیین اعمال از سوی نفس است و اگر انسان در درازمدت دچار تسویل شود به مرور در دام نفس خود اسیر شده و طبق رهنمودهای امام علی(ع) چنین فردی نفس او و هوا هوسش بر عقلش حاکم شده و کنترل او را به دست می گیرد.

وی با اشاره به راه های رهایی از دست تسویل گفت: مراجعه به علما و اولیای الهی مهم ترین راه رهایی از دست نفس است زیرا علما حقیقت امور را در نزد انسان آشکار شده و از تسویل خودداری می کنند.

استاد حوزه علیمه قم به نکات تفسیری آیاه ۸۶ سوره یوسف اشاره کرد، گفت: مؤمن تنها شکایت های خود را نزد خدا یا نزد مؤمن می برد و مؤمن هرگز شکایت از خدا را نزد منافق نبرده و اگر چنین کند مؤمن نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام صادق(ع) در این زمینه در حدیثی می فرمایندکه « مؤمن شکایت نمی برد مگر نزد مؤمن اما اگر کسی در دلش را به منافقان بگوید از خدا شکایت برده است و مؤمن هرگز از خدا به کسی شکایت نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم یادآور شد: امام صادق(ع) می فرمایند اگر مؤمن در تنگنا قرار گرفت نزد پروردگارش شکایت نکرده و صبوری پیشه می کند همانطور که حضرت یعقوب(ع) در هنگام خطای پسران و به چاه انداختن یوسف در دل و شکایت خود را فقط با خدا در میان می گذاشت.

انتهای پیام/۱۱۲