عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مراقبت از نگاه تأثیر به سزایی در پاکدامنی دارد، گفت: هرزگی نگاه بذر شهوت را در دل انسان کاشته و مقدمه زنا می شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز در شبستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه حیای چشم از مهم ترین توصیه های قرآن کریم به مؤمنان است، گفت: مراقبت از چشم تأثیر به سزایی در پاکدامنی انسان دارد و امام علی(ع) می فرمایند کسی که چشم خود را کنترل نکند نمی تواند خاطر خود را کنترل کند.

وی افزود:امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند در زمانی که روزه دارد هستید همانگونه که دهان خود را حفظ می کنید از حرام چشم فرو ببندید و به نامحرم نگاه نکنید زیرا روزی که روزه دار هستید باید با سایر روزه های شما متفاوت باشد.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تصریح کرد: هرزگی نگاه بذر شهوت را در دل انسان کاشته و مقدمه زنا می شود به همین دلیل باید از چشم به شدت مراقبت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه والدین باید در برخورد با فرزندان حیا کنند، گفت: والدین باید به گونه ای خلوت خود را برنامه ریزی کنند که فرزندان برای ورود به این خلوت اجازه بگیرند و همانطور که بیان شده باید به فرزندان آموزش داد که قبل از نماز صبح، در هنگام ظهر و در هنگام خواب برای ورود به اتاق والدین اجازه بگیرند و بدون اجازه وارد نشوند زیرا اینکار به افزایش حیا و پاکدامنی در میان فرزندان کمک مؤثری می کند.

وی با بیان اینکه در آیات ابتدایی سوره مؤمنون به صفات مؤمنان اشاره شده است، گفت: یکی از صفات مؤمنان خضوع و خشوع در برابر پروردگار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت رسول(ص) در روایتی می فرمایند که خضوع و خشوع در نماز، نماز را زیبا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به اینکه خشوع در نماز به معنای تواضع و افتادگی در نماز است، گفت: خشوع حالتی است که در آن تمامی هواس و ظرفیت قبلی انسان متوجه خداوند است و اگر نماز انسان این چنین باشد او را بهشتی می کند.

وی با بیان اینکه در آیه دوم سوره نور به مجازات افراد زناکار اشاره شده است، گفت: تنبیه در کنار موعظه و نصیحت یکی از روش های تربیتی اسلام است و در این آیه بیان شده است که اگر می خواهید دین خدا در جامعه بر پا بماند یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کرده و حدود الهی را اقامه کنید.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید بر اینکه انسان در اجرای حدود الهی نباید ملاطفت به خرج داد، اظهار کرد: در روایت ها بیان شده که در فردای قیامت حاکمی را می آورند که از حدود الهی یک عدد کم کرده است و از او می پرسند که چرا حدود الهی را کمتر اجرا کرده ای که در پاسخ رحم  مروت را علت این موضوع می داند که خداوند در پاسخ به این حاکم می فرماید تو به بندگان مهربانتر هستی یا من و پس از آن به دستور خداوند این حاکم را به طرف آتش جهنم می برند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تصریح کرد: هیچ چیز مانند اجرای حدود الهی و امر به معروف و نهی از منکر نمی تواند یک جامعه را از خطر تباهی در امان نگه دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از توصیه های قرآن کریم به بزرگترها و والدین این است که برای حفظ فرزندان خود بستر ازدواج آنها را فراهم کنند زیرا ازدواج بستر رشد و کمال آدمی است و انسان با ازدواج نیمی از ایمان خود را حفظ می کند و حضرت رسول(ص) در همین راستا به یکی از جوانان می فرمایند که ای جوان ازدواج کن زیرا اگر به زنا آلوده شوی تمام ایمان تو نابود می شود و نور ایمان از قلب تو می رود.

انتهای پیام/۱۱۲