به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی شب گذشته طی سخنانی در حرم بانوی کرامت که از بستر فضای مجازی و صحن‌ها پخش شد، اظهار کرد: از آموزه‌های مهم مناجات شعبانیه اظهار عجز و ناتوانی انسان در محضر خداوند و اظهار حسن ظن به خالق است.

وی افزود: در مناجات صرف اظهار نیاز نباید باشد بلکه اظهار ناز هم از سوی بنده باید انجام شود به‌گونه‌ای که بنده از خداوند در مقابل معاصی غفران را طلب کند.

وی تأکید کرد: طبق روایت اگر انسان به خداوند حسن ظن داشته باشد،  خداوند نیز بر اساس همان حسن ظن با بنده خطاکار رفتار می‌کند.

مؤمنی یادآور شد: ضرورت دارد عبد حقیقی تمام سلوک و قیام و قعودش در راه خداوند باشد و خداوند به معنای واقعی کلمه مورد پرستش قرار بگیرد.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: وقتی کتاب صلاه الخاشعین مرحوم دستغیب را مطالعه کنیم مطالب بسیاری روشن می‌شود و این کتاب راه را برای انسان مشخص می‌کند.

مؤمنی در ادامه گفت: منطق اهل‌بیت(ع) منطق صراحت است و زمانی که از حضرات معصومین سؤالی پرسیده می‌شد حضرات معصومین نیز با صراحت کامل جواب آن‌ها را می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: خصلت‌هایی باعث می‌شود که دعای انسان در محضر خداوند مستجاب نشود و باید تلاش نماییم این خصلت‌ها را برطرف کنیم.

مؤمنی تأکید کرد: نشناختن خداوند و عدم ادای حقوق الهی که رعایت واجبات و ترک محرمات است از بزرگ‌ترین موانع مستجاب شدن دعای انسان است.

وی اظهار داشت: بر اساس روایت، رفتار و عملکردی برخلاف سنت و شریعت نبی گرامی اسلام و بی‌توجهی به روایات و سیره اهل‌بیت(ع)، عمل نکردن به قرآن کریم و توصیه‌های این کتاب شریف، انجام معاصی، دور شدن از بهشت و نزدیک شدن به جهنم به خاطر معاصی، عدم شکرگزاری نسبت به نعمات الهی، پیروی و دوستی با شیطان و عیب‌جویی و سرزنش دیگران از دیگر خصلت‌هایی است که مانع استجابت دعا می‌شود.

مؤمنی در پایان گفت: ارتباطات محرم و نامحرم، رباخوری، شرب خمر، بی‌توجهی به توصیه‌های و اوامر آیات قرآن کریم، ناسپاسی نسبت به نعمت ولایت، سلامت، امنیت و خروج از خیرخواهی نسبت به دیگران موانع مهمی را در راه کسب معنویت ایجاد می‌کند.